Stratégia & Financovanie | Reštrukturalizácie
Podnikové reštrukturalizácie 2/3: ako zvládnuť reštrukturalizáciu firmy
Reštrukturalizácia firmy, ktorá je vo vážnych finančných problémoch, si vyžaduje rýchle rozhodnutia a opatrenia v siedmych kľúčových oblastiach, ktoré pomôžu stabilizovať situáciu a dať firme priestor na naštartovanie opätovného rastu a tvorbu cashflow.
28.05.2013 | Zdroj: Wayne Evans
Wayne Evans
Ak sa firma dostane do krízovej situácie, je potrebné pripraviť reštrukturalizačný plán a urobiť rad dôležitých opatrení. V krízovej situácii sa radikálne menia priority riadenia podniku. Reštrukturalizačný plán musí:
- Riešiť základné problémy, ktoré viedli k vzniku
krízovej situácie
- Riešiť podstatu problémov, nie symptómy
- Byť dostatočne komplexný, aby pokryl všetky kľúčové oblasti
dôležité pre vyriešenie krízovej situácie (viď nižšie)
Reštrukturalizácia je o riešení problémov, ktoré ohrozujú existenciu firmy. Preto si krízový manažment vyžaduje radikálne, niekedy extrémne kroky, a nie postupné odstraňovanie problémov.
V tomto článku popisujeme hlavné opatrenia, ktoré je v krízovej situácii nevyhnutné urobiť. V poslednom - treťom článku prinesieme zhrnutie hlavných princípov, ktoré spájajú úspešné reštrukturalizácie.
Súvisiaci článok: Podnikové reštrukturalizácie 1/3: ako rozpoznať blížiacu sa krízu
Základné oblasti krízového riadenia
Úspešnosť reštrukturalizácie závisí od radu rozhodnutí a opatrení v siedmych oblastiach, pričom je dôležité, aby sa ani na jednu z nich nezabudlo, pretože každá z nich môže viesť k ohrozeniu likvidity a tým aj samotnej existencie firmy.
1. Stabilizácia krízovej situácie
- Plné prebratie kontroly nad všetkými oblasťami riadenia
podniku
- Maximálna kontrola cashflow a efektívne plánovanie
cashflow na týždennej báze (napr. 12 týždenný kontinuálny výhľad cashflow –
rolling forecast)
- Optimalizácia pracovného kapitálu, z ktorého sa dá zvyčajne rýchlym spôsobom uvoľniť hotovosť
- Odpredaj nadbytočných aktív, čim firma získa dodatočnú
hotovosť
- Zabezpečenie krátkodobého financovania, ktoré pomôže preklenúť najkritickejšie obdobie –
často absolútne kľúčové opatrenie
- Prvá fáza redukcie nákladov v oblastiach, ktoré sú
najľahšie realizovateľné
2. Manažment
- Výmena CEO, CFO alebo obidvoch. Slabé riadenie je
najčastejšou príčinou vzniku krízových situácií, a nemožno predpokladať,
že manažment, ktorý podnik do krízy dostal, ho dokáže z krízy vytiahnuť
- Zmeny na ostatných pozíciách v top manažmente - podľa toho, v ktorej oblasti je
potrebné robiť radikálne opatrenia a odkiaľ pochádzajú problémy. Napr.
výmena obchodného a marketingového riaditeľa, ak je príčinou problémov pokles
predaja.
3. Stabilizácia vzťahov a zabezpečenie podpory zo strany kľúčových zainteresovaných subjektov a intenzívna komunikácia s nimi:
- Majitelia firmy
- Veritelia – banky, leasingové spoločnosti, kreditné
poisťovacie spoločnosti, faktoringové spoločnosti a pod. (pozri článok Ako postupovať, ak sa firma pri splácaní úveru dostane do finančných problémov)
- Komunikácia so zamestnancami (viď nižšie)
- Kľúčoví odberatelia a dodávatelia
4. Zadefinovanie stratégie
- Zmeny v kľúčových oblastiach podnikania – napr.
preorientovanie sa na iných zákazníkov, hľadanie exportných príležitostí, zmena
distribučného kanálu, prehodnotenie rozbehnutých projektov a pozastavenie
tých, ktoré absorbujú cashflow a majú dlhú návratnosť a pod.
- Odpredaj aktív, produktov či firiem, ktoré nie sú kľúčovou
oblasťou podnikania firmy a odpútavajú pozornosť manažmentu od jadra
problému
- Zbavenie sa tých častí podnikania, ktoré nie sú ziskové,
generujú záporný cashflow alebo viažu veľkú časť investícií / pracovného
kapitálu („down-sizing“). Napr. firma môže prestať dodávať zákazníkom, ktorí platia
neskoro a viažu pracovný kapitál, alebo môže „prekopať“ produktové portfólio a vyradiť nízko objemové produkty, alebo zatvoriť
jednu fabriku a výrobu koncentrovať vo zvyšných fabrikách.
- Outsourcing – často umožní uvoľniť viazaný kapitál alebo
radikálne znížiť náklady. Napr. firma, ktorá prevádzkuje vlastnú logistiku,
môže svoj vozový park odpredať špecializovanej logistickej firme, ktorá bude
pre ňu logistické činnosti vykonávať formou outsourcingu.
- Prehodnotenie plánu investícií – absolútne obmedzenie
investičných výdavkov na kritické investície (nevyhnutné pre fungovanie firmy
a zabezpečenie plánu reštrukturalizácie)
5. Organizačné zmeny
- Zmeny v organizačnej štruktúre, ktoré podporujú
reštrukturalizačný plán. Napríklad výroba bude reportovať priamo CEO namiesto
prevádzkovému riaditeľovi, všetky platby bude schvaľovať iba CEO alebo CFO.
- Definovanie pracovných pozícií, ktoré sú kľúčové pre úspech
reštrukturalizácie a vyhodnotenie, či je potrebné urobiť výmenu existujúcich
zamestnancov – často absolútne kritická oblasť, aby reštrukturalizácii nebránili
ľudia, ktorí nie sú kompetentní alebo majú protichodné osobné záujmy
- Intenzívna komunikácia so zamestnancami, aby ľudia nezačali
strácať motiváciu a aby firma neprišla o kľúčových zamestnancov. Hoci
nie je nutné zdieľať všetky detaily so všetkými zamestnancami, zamestnanci
zvyčajne cítia napätie vo firme a komunikácia zo strany nového CEO /
reštrukturalizačného tímu a predstavenie nového business plánu pomôže
udržať motiváciu a pracovnú morálku.
- Prehodnotenie podmienok odmeňovania v rámci celej
spoločnosti. Napríklad dôvodom pre klesajúcu ziskovosť môže byť zle nastavená
motivačná schéma predajného tímu, ktorý je odmeňovaný iba na základe predaja a nie
ziskovosti a splatnosti pohľadávok . Zároveň je potrebné správnym spôsobom
motivovať reštrukturalizačný tím a naviazať ich odmeňovanie na plnenie reštrukturalizačného
plánu.
6. Zameranie sa na kritické procesy
- Zlepšenie predaja a efektivity marketingových aktivít.
Firmy sa v kríze často dostanú pod kritickú úroveň predaja, kedy krycí
príspevok nekryje fixné náklady (break-even point). Vtedy je potrebné čo
najrýchlejšie naštartovať predaj, aby firma dokázala tvoriť dostatočný
prevádzkový cashflow z vlastnej činnosti.
- Druhá fáza znižovania nákladov – implementácia dlhodobo
udržateľných opatrení napr. implementácia systému na kontrolu materiálovej
spotreby vo výrobe
- Stabilizácia kvality produktov a zákazníckeho servisu
a jej postupné zvyšovanie. Napríklad zvýšeniu predaja často bráni
kolísajúca kvalita produktov alebo dodávateľského servisu (neskoré dodávky,
výrobky nie sú na sklade a pod.)
- Vytvorenie pracovného prostredia, v ktorom budú ľudia
chápať urgentnosť situácie a vzniknuté problémy riešiť čo najrýchlejšie
- Zlepšenie dostupnosti, rýchlosti a kvality informácií
potrebných pre riadenie a rozhodovanie (napr. ziskovosť jednotlivých
produktov a zákazníkov, monitoring cien výrobných vstupov
a porovnávanie cien od jednotlivých dodávateľov) a zavedenie interných
kontrolných mechanizmov v kľúčových oblastiach
- Zlepšenie finančnej kontroly, procesov a kontroly
cashflow – ďalšia kľúčová oblasť. Reštrukturalizačný tím musí mať v každom
okamihu prehľad o finančnej situácii firmy, zostatku hotovosti
a očakávanom vývoji cashflow, ziskovosti podľa kľúčových segmentov, vývoji
pracovného kapitálu, plnení schváleného finančného plánu atď.
7. Finančná reštrukturalizácia
- Refinancovanie: vklad hotovosti do vlastného imania zo
strany existujúcich alebo nových majiteľov, dohoda s bankou
o refinancovaní existujúcich úverov, kapitalizácia záväzkov
- Zníženie výšky aktív napr. odpredajom alebo outsourcingom
- Optimalizácia pracovného kapitálu
Typický rámec podnikovej reštrukturalizácie je nasledovný
- Zvládnutie krízovej situácie: prebrať kontrolu nad problémovými
oblasťami a implementovať agresívne kontroly v oblasti platieb a riadenia
cashflow
- Výber reštrukturalizačného tímu
- Riadenie vzťahov so zainteresovanými subjektmi (veritelia,
kľúčoví dodávatelia a odberatelia, majitelia) a dosiahnutie zhody
všetkých strán o riešení situácie
- Schválenie finančného plánu a dohoda o finančnom
vysporiadaní medzi hlavnými zainteresovanými subjektmi. Všetci významní veritelia
firmy musia súhlasiť s reštrukturalizačným plánom, inak môže jeden z nich
nádej na reštrukturalizáciu položiť tým, že firmu pošle do konkurzu.
- Príprava nového business plánu s konkrétnymi cieľmi,
míľnikmi a opatreniami
- Implementácia business plánu
- Efektívne projektové riadenie – reštrukturalizáciu možno chápať ako skupinu viacerých projektov, ktorých cieľom je implementovať definované opatrenia, a ktoré treba efektívne riadiť
Wayne Evans je nezávislým expertom v oblasti podnikových
reštrukturalizácií a služieb vo finančnom riadení. Ako dočasný CFO /
reštrukturalizačný riaditeľ pôsobil vo výkonnom manažmente vo viac ako 20
firmách po celom svete. Je členom asociácie Institute of Turnaround.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.