Stratégia & Financovanie | Reštrukturalizácie

Podnikové reštrukturalizácie 1/3: ako rozpoznať blížiacu sa krízu

V prvom z trojdielnej série článkov na tému podnikových reštrukturalizácií popisujeme niekoľko užitočných indikátorov, ktoré vám pomôžu odhaliť blížiacu sa krízu, ktorá môže ohroziť finančnú situáciu vašej firmy.

Dlho trvajúca hospodárska recesia v Európe spôsobila napätú finančnú situáciu v mnohých odvetviach a podnikoch. Výrazne vzrástol počet konkurzov a reštrukturalizácií.

V tomto článku prinášame prehľad najčastejších dôvodov, pre ktoré sa firmy dostávajú do vážnych finančných problémov, a užitočné indikátory blížiacej sa krízy, ktoré poskytnú manažmentu viacej času na prípravu a lepšie zvládnutie náročnej situácie.

V nasledujúcich článkoch prinesieme prehľad základných opatrení a princípov, ako úspešne zvládnuť reštrukturalizáciu podniku v kríze.


Najčastejšie dôvody vzniku krízových situácií

  • Slabý manažment – napr. J.C.Penney
  • Veľké projekty, ktoré sa nepodaria a firmu položia. Príkladom môže byť veľká akvizícia alebo investícia do nového produktu, ktoré zlyhajú.
  • Pokles dopytu (napr. pád automobilového trhu v Európe, ktorý ohrozil talianske a francúzske automobilky, pretože väčšina ich predaja bola koncentrovaná v juhoeurópskych krajinách najviac zasiahnutých krízou), kroky konkurencie (napr. smartfóny od Apple či Samsungu, ktoré prevalcovali BlackBerry a Nokiu), a tlak na pokles predajných cien (napr. stále sa zvyšujúca koncentrácia a tlak maloobchodných reťazcov na ich dodávateľov)
  • Pasívny alebo reaktívny prístup k stratégii a riadeniu firmy a ignorovanie zmien na trhu – opäť uveďme BlackBerry a Nokiu, Yahoo - kedysi najväčší portál v USA, ktorý zaostal v inovácii a nezachytil nástup sociálnych sietí a hrozbu Google, alebo krachy maloobchodných predajní CD/DVD a kníhkupectiev, ktoré prevalcovali online obchody
  • Overtrading, ktorý položil na kolená Jarvis, kedysi najväčšiu stavebnú a infraštruktúrnu firmu vo Veľkej Británii
  • Nedostatočná finančná kontrola. Napríklad ak manažment nemá informácie o ziskovosti jednotlivých produktov a zákazníkov, neplánuje a nemonitoruje cashflow a pracovný kapitál, alebo ak sa firma predĺži a zoberie si úver a leasingové záväzky, ktoré nezodpovedajú tvorbe cashflow.
  • Nárast nákladov, ktoré firma používa ako výrobné vstupy. Najčastejšie sa jedná o komodity - napríklad extrémny rast cien ošípaných v roku 2011 položil na kolená mnohé mäsospracujúce podniky v strednej Európe

Užitočné indikátory blížiacej sa krízovej situácie

Okrem hlavných symptómov krízovej situácie – pokles predaja, zisku a likvidity, môžu blížiacu sa krízovú situáciu odhaliť nasledovné indikátory:

  • Zhoršenie výhľadových predajných indikátorov, ako je napr. počet objednávok, klesajúci ukazovateľ konverzie predaja (počet otvorených obchodných jednaní alebo predložených ponúk) alebo slabá zásoba pripravovaných produktových inovácií.
  • Výrazné zhoršenie podmienok na trhu vašich odberateľov. Napríklad prepad predaja automobilového trhu v Európe mal za následok zhoršenie finančnej situácie v celom dodávateľskom reťazci ako aj v európskych oceliarňach. Aktuálne spomaľovanie rastu čínskej ekonomiky tlačí na ceny priemyselných komodít a tým aj na marže ťažobných firiem a obchodníkov s komoditami. Silná kríza spotrebiteľského dopytu v Maďarsku spôsobuje problémy firmám, ktoré exportujú do maďarských maloobchodných sietí.
  • Negatívne zmeny na hlavných dodávateľských trhoch. Minuloročné rekordné sucho v USA vyhnalo svetové ceny obilnín na vysoké úrovne a stlačilo marže potravinárskych firiem, rekordne vysoké ceny agrokomodít v roku 2007/8 priviedli do krachu veľa menších potravinárskych firiem, ktorých predaj bol koncentrovaný do maloobchodných reťazcov a nedokázali nárast cien vstupov preniesť do svojich predajných cien.
  • Rapídne zhoršenie finančnej situácie kľúčového dodávateľa alebo odberateľa, najmä ak je váš nákup alebo predaj koncentrovaný medzi malý počet obchodných partnerov.
  • Odchod kľúčových zamestnancov a členov manažmentu alebo rastúca fluktuácia zamestnancov.
  • Klesajúca úroveň hotovosti a rastúci objem záväzkov po splatnosti.
  • Rastúca úroveň zásob, ktoré zostali nepredané
  • Rastúca úroveň nedobytných pohľadávok a pohľadávok po lehote splatnosti
  • Veľmi rýchly rast predaja v odvetviach, ktoré sú náročné na pracovný kapitál, kedy firme hrozí overtrading
  • Integrácia kúpenej spoločnosti neprebieha podľa plánu, synergie sú v nedohľadne, v zakúpenej firme klesá predaj a pracovná morálka
  • Zhoršenie finančných výsledkov, ktoré vedie k zhoršeniu finančných pomerových ukazovateľov. To môže mať za následok stratu krátkodobého financovania (napr. kontokorent, faktoring) alebo stratu poistných limitov, ktoré na vašu firmu poskytujú kreditné poisťovacie spoločnosti
  • Koncentrácia splátok úverov a leasingov do krátkeho časového úseku
  • Príchod nových technológií na trh – LCD televízory v krátkej dobe vytlačili staré typy televíznych prijímačov ako aj plazmové televízory z trhu. Bridlicová revolúcia v USA, ktorú umožnil nový spôsob ťažby zemného plynu a ropy tzv. frakovaním, likviduje v Amerike jadrovú energetiku a v Európe odstavuje elektrárne na zemný plyn.
  • Na trh prichádza nový silný konkurent alebo konkurent s novým business modelom. Napríklad nástup maloobchodných sietí v krajinách SVE v minulom desaťročí spôsobil krach desiatok tisícov malých súkromných maloobchodných predajní.

Sledujte CFO.sk, v krátkej dobe uverejníme pokračovanie série článkov na tému podnikových reštrukturalizácií a krízového riadenia.

Wayne Evans je nezávislým expertom v oblasti podnikových reštrukturalizácií a služieb vo finančnom riadení. Ako dočasný CFO / reštrukturalizačný riaditeľ pôsobil vo výkonnom manažmente vo viac ako 20 firmách po celom svete. Je členom asociácie Institute of Turnaround.  


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: