Stratégia & Financovanie | Reštrukturalizácie
Podnikové reštrukturalizácie 1/3: ako rozpoznať blížiacu sa krízu
V prvom z trojdielnej série článkov na tému podnikových reštrukturalizácií popisujeme niekoľko užitočných indikátorov, ktoré vám pomôžu odhaliť blížiacu sa krízu, ktorá môže ohroziť finančnú situáciu vašej firmy.
27.05.2013 | Zdroj: Wayne Evans
Wayne Evans
Dlho trvajúca hospodárska recesia v Európe spôsobila napätú finančnú situáciu v mnohých odvetviach a podnikoch. Výrazne vzrástol počet konkurzov a reštrukturalizácií.
V tomto článku prinášame prehľad najčastejších dôvodov, pre ktoré sa firmy dostávajú do vážnych finančných problémov, a užitočné indikátory blížiacej sa krízy, ktoré poskytnú manažmentu viacej času na prípravu a lepšie zvládnutie náročnej situácie.
V nasledujúcich článkoch prinesieme prehľad základných opatrení a princípov, ako úspešne zvládnuť reštrukturalizáciu podniku v kríze.
Najčastejšie dôvody vzniku krízových situácií
- Slabý manažment –
napr. J.C.Penney
- Veľké projekty,
ktoré sa nepodaria a firmu položia. Príkladom môže byť veľká akvizícia
alebo investícia do nového produktu, ktoré zlyhajú.
- Pokles dopytu
(napr. pád automobilového trhu v Európe, ktorý ohrozil talianske
a francúzske automobilky, pretože väčšina ich predaja bola koncentrovaná
v juhoeurópskych krajinách najviac zasiahnutých krízou), kroky konkurencie (napr. smartfóny od
Apple či Samsungu, ktoré prevalcovali BlackBerry a Nokiu), a tlak na pokles predajných cien (napr. stále sa
zvyšujúca koncentrácia a tlak maloobchodných reťazcov na ich dodávateľov)
- Pasívny alebo
reaktívny prístup k stratégii a riadeniu firmy a ignorovanie
zmien na trhu – opäť uveďme BlackBerry a Nokiu, Yahoo - kedysi najväčší portál
v USA, ktorý zaostal v inovácii a nezachytil nástup sociálnych sietí
a hrozbu Google, alebo krachy maloobchodných predajní CD/DVD
a kníhkupectiev, ktoré prevalcovali online obchody
- Overtrading,
ktorý položil na kolená Jarvis, kedysi najväčšiu stavebnú
a infraštruktúrnu firmu vo Veľkej Británii
- Nedostatočná finančná
kontrola. Napríklad ak manažment nemá informácie o ziskovosti
jednotlivých produktov a zákazníkov, neplánuje a nemonitoruje
cashflow a pracovný kapitál, alebo ak sa firma predĺži a zoberie si úver
a leasingové záväzky, ktoré nezodpovedajú tvorbe cashflow.
- Nárast nákladov,
ktoré firma používa ako výrobné vstupy. Najčastejšie sa jedná o komodity -
napríklad extrémny rast cien ošípaných v roku 2011 položil na kolená mnohé
mäsospracujúce podniky v strednej Európe
Užitočné indikátory blížiacej sa krízovej situácie
Okrem hlavných symptómov krízovej situácie – pokles predaja, zisku a likvidity, môžu blížiacu sa krízovú situáciu odhaliť nasledovné indikátory:
- Zhoršenie výhľadových predajných indikátorov, ako je napr.
počet objednávok, klesajúci ukazovateľ konverzie predaja (počet otvorených obchodných jednaní alebo predložených
ponúk) alebo slabá zásoba pripravovaných produktových inovácií.
- Výrazné zhoršenie podmienok na trhu vašich odberateľov.
Napríklad prepad predaja automobilového trhu v Európe mal za následok
zhoršenie finančnej situácie v celom dodávateľskom reťazci ako
aj v európskych oceliarňach. Aktuálne spomaľovanie rastu čínskej
ekonomiky tlačí na ceny priemyselných komodít a tým aj na marže ťažobných
firiem a obchodníkov s komoditami. Silná kríza spotrebiteľského
dopytu v Maďarsku spôsobuje problémy firmám, ktoré exportujú do maďarských
maloobchodných sietí.
- Negatívne zmeny na hlavných dodávateľských trhoch.
Minuloročné rekordné sucho v USA vyhnalo svetové ceny obilnín na vysoké
úrovne a stlačilo marže potravinárskych firiem, rekordne vysoké ceny
agrokomodít v roku 2007/8 priviedli do krachu veľa menších potravinárskych
firiem, ktorých predaj bol koncentrovaný do maloobchodných reťazcov
a nedokázali nárast cien vstupov preniesť do svojich predajných cien.
- Rapídne zhoršenie finančnej situácie kľúčového dodávateľa
alebo odberateľa, najmä ak je váš nákup alebo predaj koncentrovaný medzi malý
počet obchodných partnerov.
- Odchod kľúčových zamestnancov a členov manažmentu alebo
rastúca fluktuácia zamestnancov.
- Klesajúca úroveň hotovosti a rastúci objem záväzkov po
splatnosti.
- Rastúca úroveň zásob, ktoré zostali nepredané
- Rastúca úroveň nedobytných pohľadávok a pohľadávok po
lehote splatnosti
- Veľmi rýchly rast predaja v odvetviach, ktoré sú
náročné na pracovný kapitál, kedy firme hrozí overtrading
- Integrácia kúpenej spoločnosti neprebieha podľa plánu,
synergie sú v nedohľadne, v zakúpenej firme klesá predaj
a pracovná morálka
- Zhoršenie finančných výsledkov, ktoré vedie k zhoršeniu
finančných pomerových ukazovateľov. To môže mať za následok stratu krátkodobého
financovania (napr. kontokorent, faktoring) alebo stratu poistných limitov,
ktoré na vašu firmu poskytujú kreditné poisťovacie spoločnosti
- Koncentrácia splátok úverov a leasingov do krátkeho
časového úseku
- Príchod nových technológií na trh – LCD televízory
v krátkej dobe vytlačili staré typy televíznych prijímačov ako aj plazmové
televízory z trhu. Bridlicová revolúcia v USA, ktorú umožnil nový
spôsob ťažby zemného plynu a ropy tzv. frakovaním, likviduje v Amerike jadrovú energetiku a v Európe odstavuje elektrárne na zemný plyn.
- Na trh prichádza nový silný konkurent alebo konkurent
s novým business modelom. Napríklad nástup maloobchodných sietí
v krajinách SVE v minulom desaťročí spôsobil krach desiatok tisícov
malých súkromných maloobchodných predajní.
Sledujte CFO.sk, v krátkej dobe uverejníme pokračovanie série článkov na tému podnikových reštrukturalizácií a krízového riadenia.
Wayne Evans je nezávislým expertom v oblasti podnikových reštrukturalizácií a služieb vo finančnom riadení. Ako dočasný CFO / reštrukturalizačný riaditeľ pôsobil vo výkonnom manažmente vo viac ako 20 firmách po celom svete. Je členom asociácie Institute of Turnaround.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.