Treasury & Riadenie rizík | Riadenie rizík
Risk manažment: najväčšie riziká, ktorým čelia európske firmy
Popri tradičných trhových finančných rizikách sa európske firmy intenzívne sústreďujú aj na ochranu svojej reputácie a značky a na spoľahlivosť obchodných partnerov a poskytovateľov financovania.
19.06.2013 | Zdroj: gtnews
CFO.sk
Podľa medzinárodnej štúdie 2013 Treasury Risk Survey, ktorú uskutočnila Association for Financial Professionals / gtnews v spolupráci so spoločnosťou Zanders Treasury and Finance Solutions, považujú európske spoločnosti za najvážnejšiu hrozbu pre svoje podnikanie riziko straty likvidity, kurzové riziko a reputačné riziko.
Veľkú pozornosť venujú firmy aj riziku zlyhania protistrán (counterparty risk) – či už sa jedná o kreditné riziko u odberateľov, alebo finančnú stabilitu dodávateľov, bánk a iných poskytovateľov financovania.
Likviditné riziko súvisí so schopnosťou firmy udržiavať primeranú úroveň hotovosti a vysoko likvidných aktív na plnenie záväzkov z obchodnej činnosti, realizáciu investícií či splácanie dlhu. Kľúčovými nástrojmi na riadenie likvidity sú:
- Prehľad o aktuálnej výške hotovosti v reálnom čase
a zabezpečenie hotovosti na miestach, kde je potrebná (centralizácia hotovosti
vs hotovosť v dcérskych spoločnostiach)
- Stanovenie optimálnej cieľovej úrovne hotovosti, ktorú je
potrebné udržiavať na financovanie prevádzky spoločnosti
- Spoľahlivé plánovanie cashflow – z prevádzkovej činnosti, investičnej činnosti, a financovania
- Zabezpečenie a diverzifikácia zdrojov financovania –
prístup k úverovým linkám, obchodnému financovaniu (faktoring a pod.)
- Zosúladenie riadenia hotovosti a cashflow s obchodným
plánom, investičnými zámermi a dlhovou službou.
Napriek vzniku Eurozóny sú zmeny kurzov evidentne pretrvávajúcim problémom. Kurzové riziko sa týka nielen firiem, ktoré obchodujú s krajinami mimo Eurozóny (transakčné kurzové riziko), ale aj firiem, ktoré priamo v cudzej mene neobchodujú. Dlhodobejšie zmeny kurzu ohrozujú cenovú konkurencieschopnosť firmy a môžu negatívne ovplyvniť jej ziskovosť a cashflow (ekonomické kurzové riziko). Posilnenie eura oproti menám krajín V4 zvyšuje cenovú konkurencieschopnosť firiem z okolitých krajín na Slovenskom trhu a nepriamo ohrozuje domáce firmy.
Viac informácií o riadení kurzového rizika nájdete tu.
Riziko straty reputácie má rôznorodé podoby, napríklad:
- Problémy s kvalitou: nedávne problémy Boeingu 747,
ktoré prinútili letecké spoločnosti vyradiť lietadlá z prevádzky na dobu 4
mesiacov
- Slovenská Štátna veterinárna a potravinová správa začala
zverejňovať porušenia predpisov a pokuty vystavené maloobchodníkom na internete
- Daňové škandály: verejná kritika korporácií ako je Apple,
Google, Microsoft či Hewlett-Packard za agresívne praktiky v daňovej optimalizácii
viedla k poškodeniu ich imidžu
- Sociálne médiá: vďaka obrovskej sile a dosahu sociálnych
médií môžu firmy prísť o svoju reputáciu v priebehu niekoľkých dní.
Napríklad potom, ako sa reklamy na výrobky Dove či bankové produkty Santander
začali objavovať pri obscénnych fotografiách na Facebooku, aktivisti na Facebooku rozpútali kampaň, ktorá
prinútila firmy svoje reklamy z Facebooku stiahnuť. Šikovné firmy však vedia
aj takéto nepríjemné situácie využiť vo svoj prospech – ako je príklad
spoločnosti 1SaleADay,
ktorá na kritiku nahnevaného zákazníka na Facebooku reagovala tým, že vyzvala
ostatných zákazníkov na sieti, aby sa k problému vyjadrili, čo je pomohlo
vytvoriť imidž transparentnej a zodpovednej firmy.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.