Treasury & Riadenie rizík | Riadenie rizík

Risk manažment: najväčšie riziká, ktorým čelia európske firmy

Popri tradičných trhových finančných rizikách sa európske firmy intenzívne sústreďujú aj na ochranu svojej reputácie a značky a na spoľahlivosť obchodných partnerov a poskytovateľov financovania.

Podľa medzinárodnej štúdie 2013 Treasury Risk Survey, ktorú uskutočnila Association for Financial Professionals / gtnews v spolupráci so spoločnosťou Zanders Treasury and Finance Solutions, považujú európske spoločnosti za najvážnejšiu hrozbu pre svoje podnikanie riziko straty likvidity, kurzové riziko a reputačné riziko. 

Veľkú pozornosť venujú firmy aj riziku zlyhania protistrán (counterparty risk) – či už sa jedná o kreditné riziko u odberateľov, alebo finančnú stabilitu dodávateľov, bánk a iných poskytovateľov financovania. 

Likviditné riziko súvisí so schopnosťou firmy udržiavať primeranú úroveň hotovosti a vysoko likvidných aktív na plnenie záväzkov z obchodnej činnosti, realizáciu investícií či splácanie dlhu. Kľúčovými nástrojmi na riadenie likvidity sú:

  • Prehľad o aktuálnej výške hotovosti v reálnom čase a zabezpečenie hotovosti na miestach, kde je potrebná (centralizácia hotovosti vs hotovosť v dcérskych spoločnostiach)
  • Stanovenie optimálnej cieľovej úrovne hotovosti, ktorú je potrebné udržiavať na financovanie prevádzky spoločnosti
  • Spoľahlivé plánovanie cashflow – z prevádzkovej činnosti, investičnej činnosti, a financovania
  • Zabezpečenie a diverzifikácia zdrojov financovania – prístup k úverovým linkám, obchodnému financovaniu (faktoring a pod.)
  • Zosúladenie riadenia hotovosti a cashflow s obchodným plánom, investičnými zámermi a dlhovou službou.

Napriek vzniku Eurozóny sú zmeny kurzov evidentne pretrvávajúcim problémom. Kurzové riziko sa týka nielen firiem, ktoré obchodujú s krajinami mimo Eurozóny (transakčné kurzové riziko), ale aj firiem, ktoré priamo v cudzej mene neobchodujú. Dlhodobejšie zmeny kurzu ohrozujú cenovú konkurencieschopnosť firmy a môžu negatívne ovplyvniť jej ziskovosť a cashflow (ekonomické kurzové riziko). Posilnenie eura oproti menám krajín V4 zvyšuje cenovú konkurencieschopnosť firiem z okolitých krajín na Slovenskom trhu a nepriamo ohrozuje domáce firmy.

Viac informácií o riadení kurzového rizika nájdete tu.

Riziko straty reputácie má rôznorodé podoby, napríklad:

  • Problémy s kvalitou: nedávne problémy Boeingu 747, ktoré prinútili letecké spoločnosti vyradiť lietadlá z prevádzky na dobu 4 mesiacov
  • Slovenská Štátna veterinárna a potravinová správa začala zverejňovať porušenia predpisov a pokuty vystavené maloobchodníkom na internete
  • Daňové škandály: verejná kritika korporácií ako je Apple, Google, Microsoft či Hewlett-Packard za agresívne praktiky v daňovej optimalizácii viedla k poškodeniu ich imidžu
  • Sociálne médiá: vďaka obrovskej sile a dosahu sociálnych médií môžu firmy prísť o svoju reputáciu v priebehu niekoľkých dní. Napríklad potom, ako sa reklamy na výrobky Dove či bankové produkty Santander začali objavovať pri obscénnych fotografiách na Facebooku, aktivisti na Facebooku rozpútali kampaň, ktorá prinútila firmy svoje reklamy z Facebooku stiahnuť. Šikovné firmy však vedia aj takéto nepríjemné situácie využiť vo svoj prospech – ako je príklad spoločnosti 1SaleADay, ktorá na kritiku nahnevaného zákazníka na Facebooku reagovala tým, že vyzvala ostatných zákazníkov na sieti, aby sa k problému vyjadrili, čo je pomohlo vytvoriť imidž transparentnej a zodpovednej firmy. 


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: