Treasury & Riadenie rizík | Supply chain
Integrované plánovanie vo výrobných spoločnostiach
Tento článok je určený pre tých, ktorí chcú znížiť náklady a eliminovať chaos vo svojom hodnotovom reťazci, znížiť zásoby, zvýšiť úroveň zákazníckeho servisu a trhový podiel
11.02.2015 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
O koľko sa zvýši ziskovosť, ak zvýšime presnosť plánovania o 1 %? V každej firme inak, ale bez akýchkoľvek pochybností presnejšie plánovanie eliminuje náklady z celého hodnotového reťazca výrobnej firmy. Podľa AMR Research zvýšenie presnosti plánovania o 3 % zvýši ziskovú maržu o 2 %, a 1 % spresnenie umožní zvýšiť podiel bezchybných dodávok zákazníkom o 2 %.
Výrobné
spoločnosti čelia odvekému problému – ako zladiť zmeny v dopyte so svojou výrobou
a nákupom tak, aby čo najoptimálnejšie vyťažili kapacity, netvorili
zbytočne veľa alebo príliš málo zásob, a aby zabezpečili pre svojich
zákazníkov čo najlepší dodávateľský servis.
Súvisiaci článok:
Nočná mora výrobných spoločností: plánovanie
Odpoveďou je
integrované plánovanie predaja a výroby, ktoré zabezpečí, že všetky časti
organizácie od nákupu cez výrobu, distribúciu, obchod a marketing ťahajú
za rovnaký koniec.
Integrované
plánovanie výroby a predaja („S&OP" – Sales and Operations Planning)
je kontinuálny proces riadenia organizácie podporovaný top manažmentom, v rámci
ktorého všetky časti organizácie pripravujú a odsúhlasujú jediný spoločný plán predaja,
výroby a nákupu. Tento plán pravidelne na mesačnej alebo týždennej báze
aktualizujú a následne podľa neho pracujú.
S&OP nie je výhradnou záležitosťou finančného ani obchodného
oddelenia. Je to spôsob, akým funguje celý dodávateľský, výrobný
a distribučný reťazec firmy.
Divízia
výroby polymérov v spoločnosti Wacker Chemie A.G. zlepšila implementáciou S&OP
presnosť plánovania predaja na úrovni produktového mixu o 28 %, mieru
dodržiavania plánu výroby o 38 %, a presnosť plánovania hospodárskeho
výsledku o 21 %. Vykazuje 98 % mieru bezchybného plnenia dodávok a zásoby znížila
o viac ako 20 %. Celkové prínosy S&OP po troch rokoch od začiatku
implementácie predstavujú 18 mil. USD ročne pri ročnom obrate 600 mil. USD.
Koordináciu a prípravu
plánu predaja a výroby má zvyčajne na starosti samostatné oddelenie
plánovania, ktoré v menších firmách môže predstavovať iba jeden
zamestnanec. Za presnosť jednotlivých plánov sú už zodpovedné jednotlivé
oddelenia (obchod, marketing, výroba, nákup). Dobre fungujúci S&OP proces
generuje relatívne najpresnejšie plány predaja, pretože je nezaujatý
a očistený od osobných záujmov manažérov jednotlivých oddelení. Niektoré
spoločnosti s pokročilým systémom S&OP do procesu plánovania integrujú
aj svojich dodávateľov a odberateľov.
Súvisiaci
článok: Integrovaný dodávateľský reťazec
Veľa spoločností, ktoré S&OP uplatňujú, používa ako plánovací horizont 12 – 18 mesiacov a plánuje nielen v objemovom, ale aj vo finančnom vyjadrení. Plán predaja a výroby slúži zároveň ako objektívny vstup pre mesačnú aktualizáciu finančného výhľadu (rolling forecast) a na identifikáciu vznikajúcich odchýlok. S&OP má však veľký prínos aj vtedy, ak je plánovací horizont kratší (niekoľko týždňov až mesiacov v závislosti od odvetvia a dĺžky výrobného cyklu).
Zosúladenie plánu predaja s výrobou a nákupom
Pri S&OP sa plánuje na úrovni SKU, ktorá má vlastnú materiálovú normu (Bill of Materials - BOM), alebo na úrovni skupiny SKU, ktorá má rovnakú materiálovú normu. Plánovanie na úrovni SKU / BOM je potrebné minimálne v krátkodobom horizonte (napr. 3 mesiace), pre vzdialenejšie obdobie môže postačiť plánovanie na úrovni produktových skupín.
Najprv sa plán predaja konvertuje do plánu výroby (buď v moduloch ERP systému určených pre plánovanie výroby, alebo samostatných S&OP aplikáciách, niekedy excelových), a ten následne do plánu nákupu materiálu (napr. v informačných moduloch pre materiálové hospodárstvo a plánovanie materiálových potrieb). Plán musí zohľadňovať prípadné testovacie výrobné dávky nových produktov či tvorbu strategicých zásob. Optimalizačný proces vyzerá nasledovne:
- Prioritným cieľom je uspokojiť dopyt a zabezpečiť optimálnu (cieľovú) úroveň zákazníckeho servisu (plnenie objednávok). Niekedy môže byť tento cieľ obetovaný (napr. ak sa jedná o objednávku s nízkou maržou, alebo stratového zákazníka).
- Následne je cieľom minimalizovať náklady v hodnotovom reťazci - optimálnou výškou zásob, optimálnym výrobným objemom a cyklom, nákupnými objednávkami a logistikou.
Pri plánovaní výroby je dôležité mať nastavené optimálne hladiny zásob pre materiál a hotové výrobky a cieľové hodnoty zákazníckeho servisu (plnenia objednávok) pre jednotlivých odberateľov. V bežnej prevádzke (ktorá nefunguje na JIT báze) sa zásoby zvyčajne skladajú z pohotovostnej zásoby, ktorá sa často líši v závislosti od volatility predaja alebo ziskovosti produktu a zákazníkov, a zásoby, ktorá zodpovedá očakávaným objednávkam (napr. 10 dňová zásoba). Často je však finančne výhodnejšie vyrobiť viac alebo menej, ako vyžaduje pohotovostná zásoba: väčšina výrobných prevádzok minimaizuje náklady vtedy, ak vyrába rovnomerne bez výrazných zmien, a preto môže byť výhodnejšie vyrobiť viac zásob na sklad, ale udržať nižšie výrobné náklady a vyhnúť sa prílišným výkyvom vo výrobe a nákupe.
Práve to je úlohou S&OP plánu, ktorý hľadá balans medzi optimálnou úrovňou zákazníckeho servisu a nákladmi dodávateľského a výrobného reťazca (výška zásob, náklady vo výrobe a vyťaženie kapacít, logistické náklady). Popritom musí zohľadniť úzke miesta v celom dodávateľskom reťazci (výrobné a skladové kapacity, materiál, ľudská práca atď.). Ideálne umožňuje S&OP proces aj testovanie rôznych objemových scenárov, ktoré odhalia úzke miesta a iné problémové oblasti.
Súvisiaci článok: Od výroby na objednávku k výrobe na sklad: paradoxné riešenie pre JIT dodávateľov
Proces S&OP
1. Zber údajov
Oddelenie plánovania vyhodnotí informácie a sledované KPI za posledný mesiac. KPI
sú sledované za jednotlivé oddelenia (predaj, výroba...) ako aj na agregovanej
úrovni (plnenie finančného plánu), napríklad:
- Miera plnenia objednávok zákazníkov (zákaznícky servis)
- Reklamácie a vrátené dodávky
- Miera plnenia plánu predaja (bežný predaj, promo akcie, nové produkty...)
- Miera plnenia plánu výroby a nákupu
- Zaujatosť plánovania
- Výška zásob, porovnanie s cieľovými hodnotami
- Využitie výrobných a distribučných kapacít
- Straty vo výrobe, objem prepracovania, výrobné prestoje
- Plnenie finančných ukazovateľov (tržby, EBIT, zásoby, výrobné KPI ako jednotkové náklady, atď.)
2. Príprava prvej verzie plánu predaja
Ooddelenie plánovania pripraví prvú verziu plánu predaja,
ktorý zahŕňa bežné opakujúce sa predajné objemy a už bežiace trade
marketingové aktivity, o ktorých má informácie (tzv. "base plan"). Pri príprave plánu
vychádza zvyčajne z historických údajov a štatistických výpočtov (k
príprave plánu predaja viď nižšie časť Najbežnejšie problémové oblasti). V ideálnom
prípade plánuje rozpätie predajných objemov, nie jedno číslo.
3. Finálna verzia plánu predaja
Obchodné a marketingové oddelenie k základnému plánu pridá dohodnuté nové trade marketingové aktivity, objemy z nových
produktov, zohľadní kanibalizačné efekty a prípadné externé faktory (kroky
konkurencie alebo zákazníkov).
Premrštené výhľady predaja v promo akciách a nových produktov
predstavujú jeden z najčastejších dôvodov hromadenia zásob a chaosu vo
výrobe.
Oddelenie
plánovania posúdi zmeny vykonané obchodným a marketingovým oddelením (napr.
posúdi plánovaný objem v novej promo akcii v súvislosti s historickými
skúsenosťami podobných promo akcií u konkrétneho zákazníka). Pripraví
celkový plán predaja a ideálne jeho rozpätie – optimistickú a pesimistickú
verziu a neočakávané „what-if“ scenáre. S obchodným oddelením spoločne odsúhlasia jednu finálnu
verziu plánu, ktorá najlepšie odzrkadľuje ich očakávania.
4. Príprava plánu výroby a nákupu
Výroba, nákup a logistika pripravia
aktualizovaný plán výroby a nákupu podľa novej verzii plánu predaja. Ich cieľom je zabezpečiť požadovanú úroveň zákazníckeho servisu a optimalizovať náklady v hodnotovom reťazci, pričom musia zohľadňovať obmedzenia a úzke miesta. Na základe výkonov za posledný mesiac môžu upraviť niektoré predpoklady (napr.
doba výrobného cyklu, doba dodania vstupného materiálu, výšku pohotovostnej
zásoby a pod.).
V ideálnom
prípade pracujú s viacerými verziami plánovaných objemov a posudzujú,
aký dopad by mali rôzne úrovne objemov na využitie kapacít, úzke miesta,
kritické suroviny a pod.
5. Odsúhlasenie finálneho plánu na úrovni S&OP tímu
Finálne verzie plánu
predaja, výroby a nákupu sa odsúhlasia na spoločnom stretnutí podnikového
S&OP tímu. Jedná sa o zástupcov jednotlivých oddelení, ktorí majú za svoje
oddelenie vo formálnej náplni práce participáciu na procese S&OP. Prediskutujú sa odchýlky v
KPI za predchádzajúce obdobia, najpravdepodobnejšie scenáre a menej pravdepodobné
extrémne situácie.
V ideálnom
prípade, ak je proces S&OP prepojený
na finančné plánovanie a plány predaja, výroby a nákupu sú vyjadrené
nielen v objemových jednotkách, ale aj vo finančnom vyjadrení, je možné vyhodnotiť
dopady jednotlivých scenárov na plánované finančné ukazovatele a identifikovať
vznikajúce odchýlky od finančného výhľadu či rozpočtu.
Finálne plány
sa nastavia tak, aby sa optimalizovali cieľové KPI (optimálna výška zásob, jednotkové
výrobné náklady a využitie kapacít maximálne prispôsobené schválenému
plánu predaja a výroby).
6. Potvrdenie finálneho plánu top manažmentom
Zástupcovia top manažmentu sa stretnú s S&OP tímom, posúdia finálne verzie plánov a vyriešia sporné otázky, ktoré S&OP tím nevedel vyriešiť. Finálny plán môžu porovnať s finančným výhľadom z predchádzajúceho mesiaca alebo s rozpočtom a identifikovať tak vznikajúce riziká a príležitosti a prijať potrebné korektívne opatrenia.
Zelené
Volvo
Príbeh o zelenom Volve predstavuje tragikomickú ilustráciu toho, aké
dôležité je pre výrobné spoločnosti plánovanie a koľko peňazí opakovane
strácajú kvôli zlej koordinácii plánovacieho procesu.
Sklady automobilky Volvo boli
zaplavené svetlozeleným modelom, ktorý sa napriek všemožným snahám predajcov
veľmi zle predával. Aby sa firma zbavila zásob, vedenie rozhodlo, že ponúkne zákazníkom
vysokú zľavu z predajnej ceny. Nato sa autá začali rýchlo vypredávať.
Informácia o tomto rozhodnutí sa však nedostala k oddeleniu
plánovania, ktoré pripravovalo plán predaja pre účely plánovania výroby. Keď zamestnanci
tohto oddelenia zbadali, že sa model začal predávať, vyložili si to ako
pozitívny signál a výrobe naplánovali nové objemy, aby automobilka
z tohto prekvapujúceho obratu vyťažila čo najviac. Výrobné závody začali opäť
chrliť zelené Volvá, ktoré na trhu nikto nechcel a ktoré museli potom
díleri predávať vysoko pod cenníkovú cenu.
Charakteristiky úspešného S&OP procesu
Stupeň pokročilosti S&OP závisí od potrieb organizácie a daného odvetvia. Firme, ktorá má jednu prevádzku a vyrába malý počet produktov s nízkou sezónnosťou v relatívne rovnakom objeme po celý rok, postačí iba základná funkcionalita.
Dobre
fungujúci S&OP proces spĺňa tieto charakteristiky:
- Proces plánovania je vysoko formalizovaný: sú určené zodpovednosti a KPI každého oddelenia, nastavené termíny pravidelných stretnutí S&OP tímu a revízií plánu top manažmentom. Proces plánovania je formálne vyčlenený do samostatnej organizačnej jednotky (oddelenie S&OP plánovania). Zamestnanci podieľajúci sa na S&OP majú túto náplň formálne stanovenú v náplni práce a napojenú na osobné odmeňovanie.
- KPI sledované v rámci S&OP sú zosúladené s individuálnymi cieľmi a KPI každého oddelenia, nie sú protichodné.
- Do S&OP procesu sú aktívne zahrnutí predstavitelia top manažmentu, top manažment plne chápe a komunikuje význam S&OP.
- S&OP pokrýva všetky produktové skupiny a SKU.
- Do plánovania sú zahrnuté všetky kľúčové časti organizácie (predaj, marketing, výroba, nákup, logistika, financie), plán predaja zahŕňa všetky aktivity (trade marketingové akcie, cenové zľavy, nové produkty..).
- S&OP plány sa pripravujú v objemovom aj finančnom vyjadrení a S&OP je prepojené na proces kontinuálneho finančného plánovania (rolling forecasts).
- Objemy predaja a výroby sú plánované ako očakávané rozpätie (od - do) a testované vo viacerých scenároch. Nákup a výroba je pripravená na možné scenáre. Finálne S&OP plány sú výsledkom konsenzuálneho rozhodnutia.
- Informácie potrebné pre proces S&OP (objednávky, promo aktivity, predaj, výroba, zásoby atď.) sú centralizované z jednotlivých informačných systémov a modulov ERP do jednej aplikácie. Existuje iba jedna master verzia všetkých dát, a prenos dát je automatizovaný. Jednotlivé oddelenia majú zabezpečený prístup v reálnom čase k tým informáciám, ktoré potrebujú. Vďaka tomu sa napr. výroba včas dozvie o zmenách v objednávkach, ktoré dohodne obchodné oddelenie, alebo o tom, že nový produkt sa po týždni predáva horšie alebo lepšie, ako sa pôvodne plánovalo.
- Softvérová aplikácia pre S&OP umožňuje aplikáciu pokročilých štatistických analýz a plánovanie scenárov (napr. pri plánovaní predaja), automaticky upozorňuje na vznikajúci nesúlad medzi dopytom a výrobou (napr. hromadiace sa zásoby alebo rýchlejší ako predpokladaný predaj).
- S&OP tím má na svoje pravidelné stretnutia pripravené už spracované a do veľkej miery odsúhlasené plány a môže sa tak venovať iba problematickým oblastiam.
- Efektívnosť plánovania sa kontinuálne vyhodnocuje a spresňuje.
- Spoločnosti s pokročilým S&OP procesom zapájajú do plánovania aj svojich dodávateľov a odberateľov.
Benefity S&OP
- Výrazné spresnenie plánovania.
- Zvýšenie kvality zákazníckeho servisu: vyššia miera plnenia objednávok, kratšia doba dodania, dostatok zásob pre marketingové a cenové akcie, spokojnejší zákazníci, čo sa v konečnom dôsledku prejaví v raste trhového podielu.
- Lepšie riadenie zásob: presnejšie zladenie nákupu, výroby a dopytu umožňuje znížiť hladinu celkových a pohotovostných zásob, vyhnúť sa problémom s nepredajnými zásobami ako aj problémom s prechodným nedostatkom zásob a neuspokojenými objednávkami.
- Optimálnejšie plánovanie a vyťaženie prevádzkových kapacít a ľudskej práce, nižšie náklady.
- Lepší prehľad o celom dodávateľskom a výrobnom reťazci, nižšie riziko výpadkov.
- S&OP proces pomôže odhaliť nízko-objemové SKU a zákazníkov, ktorí komplikujú výrobu a distribúciu a nepridávajú hodnotu.
- Menej problémov s neočakávanými a narýchlo realizovanými objednávkami.
- Lepšia spolupráca a porozumenie v rámci organizácie: obchodníci sa naučia, s akými problémami sa borí nákup a výroba, a naopak, prevádzka lepšie porozumie prečo dochádza k zmenám v predaji a pod.
Najbežnejšie problémové oblasti
a chyby
Vedenie
Pokiaľ CEO a top
manažment neveria v jeho prínosy, S&OP nebude nikdy dobre fungovať. S&OP
vyžaduje zmeny a kooperáciu medzi viacerými časťami organizácie, čo bez silnej
podpory vedenia nie je možné dosiahnuť.
Plán predaja
Organizácie
často plánujú svoju výrobu na základe výhľadov obchodného oddelenia, ktoré
nepodrobia kritickej analýze. Tie sú však poznačené individuálnymi finančnými
cieľmi a záujmami obchodníkov a rozdielnymi prístupmi jednotlivých obchodníkov
k plánovaniu (jeden plánuje optimisticky, iný príliš konzervatívne).
Hlavnou silnou stránkou obchodného oddelenia je schopnosť predávať, ale nie
všetci obchodníci sú zruční v plánovaní a berú ho skôr ako
administratívnu záťaž a nástroj na ovplyvňovanie svojho bonusu.
Pri plánovaní
predaja je optimálne vychádzať zo štatistickej analýzy historických údajov
a integrovať doň sezónnosť, koreláciu medzi rôznymi produktmi, historickú
úspešnosť marketingových aktivít a pod. Až takto pripravený prvý nástrel sa
konzultuje s obchodným oddelením. Štatistické metódy plánovania majú
potenciál zvýšiť presnosť plánovania o 2 % - 5 % v porovnaní
s jednoduchými plánmi založenými iba na jednoduchej extrapolácii predaja
za predchádzajúce mesiace. Naopak, úpravy plánu zo strany obchodu alebo top
manažmentu (poznačené politickými záujmami) majú tendenciu presnosť plánovania
znižovať.
Súvisiaci
článok: FVA - ako kvantifikovať pridanú hodnotu plánovania (2)
Projekt vs organizačná
zmena
Spoločnosti,
ktoré sa na zavedenie S&OP pozerajú ako na projekt so začiatkom
a koncom, ktorý sa snažia čo najrýchlejšie zaviesť a potom stratí záujem
manažmentu, končia so skupinou demotivovaných zamestnancov a konfliktov
medzi oddeleniami.
S&OP je
nástroj riadenia, ktorý mení spôsob, ako funguje spolupráca a výmena
informácií medzi oddeleniami. Pre jeho udržanie je potrebná vysoká miera
formalizácie. Prináša so sebou
zmeny v organizácii, zodpovednosti a osobných cieľoch a je
potrebné ho vnímať ako trvalú organizačnú zmenu so všetkou podporou, ktorú
riadenie zmien v organizácii vyžaduje. Zo začiatku sa zamestnanci na nové
povinnosti v rámci S&OP pozerajú skepticky a s nevôľou a tento
ľudský faktor je najväčšou prekážkou efektívneho fungovania S&OP
procesu. Preto je
potrebné, aby pochopili jeho význam a porozumeli problémom ostatných zložiek
organizácie.
V tomto
prípade platí, že nie je dôležité, ako rýchlo sa S&OP implementuje, ale ako
dobre sa implementuje. Ak nespolupracuje jedna časť organizácie, nefunguje celý
proces.
Oddelenie
plánovania a S&OP tím
Niekedy firmy
na oddelenie plánovania, ktoré je zodpovedné za prípravu plánov a koordináciu
S&OP procesu, dosadia
juniorných analytikov, čo je veľká chyba. Túto úlohu musia zastávať seniorní
a skúsení zamestnanci, ktorí majú vo firme rešpekt, chápu, ako funguje
celý hodnotový proces a aké dopady má presnosť plánovania na finančnú
výkonnosť firmy, a ktorí majú silné komunikačné schopnosti, aby dokázali
jednať s manažérmi jednotlivých oddelení ako rovný s rovným. Preto je
dôležitá aj ich finančná motivácia.
Dôležitá je
tiež nezávisloť plánovacieho tímu. Ideálne je, ak spadá pod supply chain
manažment (ak je vo firme manažér zodpovedný za celý dodávateľský reťazec od
nákupu až po distribúciu) alebo pod CFO.
Predstavitelia
jednotlivých oddelení, ktorí sú súčasťou S&OP tímu, by mali mať svoje
povinnosti formálne zakotvené v pracovnej zmluve, popise práce
a osobných cieľoch, a musí im byť daná aj potrebná voľnosť a právomoc
rozhodovať.
Dáta a informačné
systémy
Informačný
systém a aplikácia používaná pre S&OP väčšinou nie je tým najdôležitejším
prvkom, ale predstavuje nevyhnutný základný kameň, ktorý môže podržať alebo znehodnotiť
celú iniciatívu.
Pre efektívne
plánovanie predaja a výroby musia byť pohromade spoľahlivé a včasné informácie
z rôznych častí organizácie. Problémy vznikajú, ak sa tieto informácie
dostávajú k zodpovedným osobám s oneskorením, alebo nie sú aktuálne
a kompletné, napr. chýbajú informácie o spúšťaní nového produktu
alebo trade marketingovej akcii. To má na celý S&OP tím negatívny efekt,
pretože ľudia strácajú dôveru v údaje, s ktorými pracujú.
Hoci sa dá začať
pracovať aj s excelovým modelom, nie je to ideálny stav. Plánovací softvér
by mal byť ideálne napojený na ERP systém resp. na jednotlivé informačné
systémy (sklady, objednávky, účtovníctvo) a prenos dát by mal fungovať
automaticky a v reálnom čase. Ak však firma začne s excelom, po
niekoľkých mesiacoch vychytá problémové oblasti a potom môže s väčšou
istotou investovať prostriedky do samostatnej aplikácie alebo ERP nadstavby.
Jedno číslo vs rozpätie
Pre plánovanie nákupu a výroby je riskantné pracovať iba s jedným číslom, najmä zo začiatku. Výroba potrebuje vedieť možné minimálne a maximálne objemy a odchýlky, s ktorými musí počítať.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.