Controlling & Finančná analýza | Pracovný kapitál
Ratingový model pre vyhodnocovanie kreditného rizika odberateľov
Interný rating bonity odberateľov je užitočný nástroj pri riadení kreditného rizika, ktorý môžu používať tak menšie, ako aj väčšie spoločnosti. Praktický príklad a odporúčania.
24.07.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Rating odberateľov a ich kategorizácia do ratingových kategórií podľa rizika platobnej neschopnosti je užitočný nástroj najmä pre firmy s väčším počtom odberateľov. Zjednodušuje prácu s objednávkami a pohľadávkami, urýchľuje rozhodovanie, pomáha upozorňovať na zvýšené riziko insolvencie. Čím viac je ratingový proces zautomatizovaný a prepojený s ostatnými časťami informačného systému, tým je jeho prínos pre firmu väčší.
Ratingové schémy si môže každá firma prispôsobiť vlastným potrebám a podľa dostupnosti informácií o odberateľoch. Rozdiel pri ratingu nových a existujúcich odberateľov spočíva predovšetkým v tom, že pri existujúcich odberateľoch je možné do ratingu zakomponovať dôležitý zdroj informácií - historickú platobnú disciplínu odberateľa, a často krát má firma lepší prístup k finančným a dôležitým nefinančným informáciám o odberateľovi.
Pri výpočte bonity odberateľa je možné používať nasledovné dáta:
- Nefinančné informácie – platobná disciplína,
riziko odvetvia a krajiny, referencie od obchodných partnerov, správy
o exekučných konaniach, súdnych sporoch, kvalitatívne indikátory platobnej
neschopnosti (viď článok Indikátory zhoršujúcej sa platobnej schopnosti odberateľa), a pod.
- Ratingy od externých kreditných organizácií, ako
je CRIF, SIMS, Dun & Bradstreet alebo kreditné poisťovacie spoločnosti, ak
s nimi firma spolupracuje
- Finančné ukazovatele založené na analýze
finančných výkazov
Príklad ratingového modelu je uvedený na stránkach Credit Research Foundation (CRF). Pre každý ukazovateľ bonity sa stanoví rating a váhy. V príklade CRF vyzerá ratingový model nasledovne:
Nefinančné informácie
Každý nefinančný ukazovateľ sa ohodnocuje na stupnici 1 – 6, pričom 1 je najlepšie hodnotenie. V prípade nedostupnosti informácií pre vyhodnotenie niektorého ukazovateľa sa váhy rozpočítajú na zostávajúce ukazovatele. Do ratingu je možné doplniť ukazovatele podľa vlastnej preferencie a dostupnosti informácií, napr. kvalita manažmentu, rating krajiny, zabezpečenie pohľadávok a pod.
Externý rating je možné získať od kreditných informačných kancelárií, kreditných poisťovacích spoločností, alebo ratingových agentúr, ak sa jedná o veľkého medzinárodného odberateľa.
Finančný rating
Pri vyhodnocovaní finančných výkazov je potrebné analyzovať viacero finančných ukazovateľov, ktoré poskytnú obraz o likvidite, ziskovosti a zadlženosti odberateľa. Výsledné informácie je možné porovnať s ostatnými odberateľmi v rovnakom odvetví alebo štandardnými ukazovateľmi v danom odvetví, ako aj s predchádzajúcim obdobím (trendy – zlepšovanie / zhoršovanie finančnej situácie):
- Likvidita – rôzne ukazovatele likvidity
(krátkodobé aktíva / krátkodobé záväzky, hotovosť / krátkodobé záväzky),
pracovný kapitál (doba obratu pohľadávok, zásob, záväzkov a celkového
pracovného kapitálu)
- Ziskovosť – marža EBITDA, EBIT, čistý zisk
- Zadlženosť – dlh / EBITDA, úrokové krytie (EBIT/úrokové náklady), zadlženosť (dlh/aktíva)
a pod.
V našom príklade je rating likvidity váženým priemerom ratingov rôznych ukazovateľov likvidity, podobne v prípade ziskovosti a zadlženia:
Prehodnocovanie ratingu
Rating odberateľov je potrebné pravidelne prehodnocovať. Frekvencia prehodnocovania sa určí pri prvom výpočte bonity nového odberateľa podľa toho, do akej rizikovej kategórie spadá. Odberatelia s vysokým ratingom sú prehodnocovaní menej často ako odberatelia v rizikovejších kategóriách. Je ideálne, ak vás systém automaticky upozorní na to, že rating je potrebné prehodnotiť, napr. 60 dní pred určeným dátumom.
Prehodnotenie ratingu je potrebné urobiť aj v prípade výskytu negatívnych informácií, ako je zhoršená platobná disciplína, zhoršenie podmienok v odvetví alebo krajine odberateľa, zníženie poistných limitov zo strany kreditných poisťovacích spoločností, negatívne správy v tlači alebo od obchodných partnerov, upozornenia kreditných informačných agentúr a pod.
Výhody používania ratingového modelu
- Efektívnosť – automatizovaný ratingový model
umožňuje rýchle vyhodnotenie novej objednávky od zákazníka a jej
príp. pozastavenie, signalizuje zhoršenú platobnú schopnosť existujúcich
zákazníkov
- Konzistentné vyhodnocovanie všetkých odberateľov
podľa rovnakých kritérií
- Umožňuje kategorizáciu odberateľov podľa úrovne rizika
a objemu pohľadávok a prioritizáciu inkasných na
najrizikovejších odberateľov
- Umožňuje kvantifikovať a monitorovať kreditné
riziko celého portfólia pohľadávok (viď článok Ukazovateľ celkovej bonity pohľadávok)
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.