Controlling & Finančná analýza | Kontrola nákladov
Mondelēz ušetrí na režijných nákladoch 2 % tržieb
Potravinársky koncern ušetrí 700 mil. USD tým, že resetuje nákladové rozpočty podporných aktivít
25.02.2015 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Manažmentu skupiny Mondelēz International sa ambiciózny reštrukturalizačný plán, ktorý výrobca pochutín so značkou Milka, LU či Halls predstavil koncom roku 2013, darí napĺňať. Jednou z oblastí, do ktorej sa s vervou pustil, sú režijné náklady, kde Brian Gladden, CFO skupiny, vidí až 50% priestor pre úspory.
Gladden chce znížením režijných nákladov usporiť 2 % tržieb,
čo predstavuje zhruba 700 mil. USD. Skupina aplikuje na vybrané nákladové kategórie
metódu zero
based budgeting, ktorej podstatou je príprava nákladového rozpočtu od nuly,
keď manažéri oddelení a divízií musia obhájiť každú nákladovú položku
a ponechať iba tie náklady, ktoré pridávajú hodnotu.
Gladden verí, že pomocou ZBB sa firme zrealizované úspory
podarí udržať dlhodobo. Problémom úsporných programov býva totiž ich krátke
trvanie, pretože náklady sa potom, ako sa pozornosť vedenia obráti iným
smerom, opäť postupne dostanú na pôvodnú úroveň. V roku 2013 a 2014 skupina
po prvý krát prístupom bottom-up zostavila nové ZBB nákladové rozpočty na rok
2015.
Východiskom pre ciele v oblasti úspor bola
benchmarkingová analýza, v ktorej Gladden porovnal nákladovú výkonnosť
podporných funkcií skupiny s najefektívnejšími benchmarkmi. Výsledkom analýzy
bolo konštatovanie, že nákladová efektívnosť Mondelēzu je v každej jednej
nákladovej kategórii horšia, ako nákladoví lídri v odvetví. Mondelēz vybral
pre každú oblasť nákladov riaditeľa, ktorý je zodpovedný za dosiahnutie nákladových
cieľov. Predmetom ZBB programu sú nákladové kategórie:
- Informačné systémy
- Cestovné náklady
- Nehnuteľnosti
- Poradenské služby, právne služby
- Podnikový vozový park
- Podujatia a sponzoring
- Nábor a rozvoj zamestnancov
- Finančné služby
- Outsourcované podporné služby
- Podpora predaja
- Marketingové aktivity
Napríklad v oblasti marketingových nákladov Mondelēz eliminoval
všetky neefektívne aktivity a presmeroval prostriedky do aktivít, ktoré
prinášajú reálne výsledky a zvyšujú tržby. Oddelenie marketingu obhajovalo
návratnosť každej marketingovej aktivity a jej súlad so stratégiou
skupiny, ktorou je sústredenie prostriedkov na najsilnejšie značky v produktových
kategóriách spadajúcich pod pochutiny – kekse, žuvačky, čokoládové výrobky a cukríky.
Pochutiny vykazujú v portfóliu skupiny najvyššie marže a najväčší rastový
potenciál na globálnom trhu. Okrem toho Mondelēz identifikoval niekoľko
produktových inovatívnych platforiem, ako napr. zdravé raňajkové kekse a cereálie
pod značkou belVita. Výsledkom bolo okrem iného aj výrazné presmerovanie
marketingového rozpočtu na online aktivity na Facebooku a Googli a online
video streaming reklamu, ktorá dnes tvorí 10 % celkového marketingového
rozpočtu skupiny.
Cestovné náklady chce skupiny znížiť o 45 % tým, že zredukuje cestovanie o tretinu, zavedie rovnaké pravidlá a smernice vo všetkých regiónoch, a náklady konsoliduje a presmeruje na medzinárodných poskytovateľov služieb. V oblasti IT znižuje počet používaných aplikácií o polovicu, prechádza na cloud a konsoliduje dodávateľov, čím chce ušetriť 35 % celkových nákladov. Zvyšuje centralizáciu nákupu a aktivít s veľkým počtom transakcií, ako sú financie, HR, riadenie pohľadávok a záväzkov, ktoré presúva do centier zdieľaných služieb.
Súvisiaci článok: Príbeh CFO, ktorý znížil IT náklady o 50%
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.