Treasury & Riadenie rizík | Riadenie rizík
Pri vymáhaní pohľadávky sú rozhodujúce informácie
Výber riešenia, ako postupovať pri vymáhaní polehotnej pohľadávky závisí v prvom rade od rozsahu informácií o skutočnej situácii dlžníka.
18.07.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Vaša pohľadávka je dlho po splatnosti, zákazník sa vyhovára, sľubuje že zaplatí, ale neplatí, a vy pomaly začínate strácať trpezlivosť. Čo môžete urobiť:
- Ponúknete zákazníkovi
splátkový kalendár?
- Ponúknete mu
zľavu?
- Najmete si
firmu na vymáhanie pohľadávok?
- Odpíšete pohľadávku?
- Dáte zákazníka
na súd, začnete exekučné konanie alebo podáte návrh na konkurz?
Možnosti sú rôzne. Podľa Credit Today ale správne rozhodnutie závisí predovšetkým od informácií, ktoré máte k dispozícii. Čím viac viete o skutočnej situácii vášho odberateľa a jeho zámeroch, tým lepšie rozhodnutie viete urobiť.
Napríklad rozhodnutie postupovať tvrdo a bez ohľadu na finančnú situáciu dať odberateľa po prvom varovaní na súd alebo iniciovať exekučné konanie nemusí byť vždy správnym riešením. V niektorých prípadoch podobná taktika zaberie a dlžník peniaze pod hrozbou exekúcie zaplatí. Niekedy však môže byť skutočne v zlej finančnej situácii a faktúru jednoducho v požadovanom termíne zaplatiť nedokáže.
Pri tvrdom jednaní bez dostatočných informácií o pozadí odberateľovej situácie riskujete, že s vami prestane komunikovať, zostanete odrezaní od informácií a vám zostane spoliehať sa na výsledok zdĺhavého súdneho konania.
Získajte čo najviac informácií od kreditných a poisťovacích agentúr, obchodných
partnerov odberateľa a vášho obchodného oddelenia. Začnite s otvorenejším
prístupom a požiadajte o osobné stretnutie s manažmentom alebo majiteľmi
firmy. Umožní vám to vytvoriť si lepšiu predstavu o skutočnej finančnej
situácii a integrite odberateľa a následne budete môcť urobiť
kvalifikovanejšie rozhodnutie.
Možno sa vám podarí dohodnúť čiastkové splátky potvrdené písomným záväzkom odberateľa a peniaze dostanete rýchlejšie. Možno zistíte, že odberateľ je v zlej ale nie neriešiteľnej situácii a snaží sa dohodnúť s bankami, pre ktoré je tiež dôležité to, aby dodávatelia neposlali dlžníka neunáhleným rozhodnutím do konkurzu.
Možno z rozhovorov vycítite, že majitelia smerujú firmu do konkurzu alebo reštrukturalizácie, kedy je na mieste zaujať nekompromisný postoj. V určitých situáciách sa zhovievavosť nevypláca – treba si uvedomiť, že obchodní dodávatelia sú v prípade konkurzu dlžníka na poslednom mieste – znevýhodnení oproti záložným veriteľom či zamestnancom.
V každom prípade dostatočná informačná báza zvyšuje pravdepodobnosť, že pri vymáhaní pohľadávky urobíte správne rozhodnutie a získate maximum peňazí v najkratšom možnom čase. O to viac, ak sa jedná o významnú pohľadávku.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.