Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Dane
Predĺženie lehoty na podanie DP k dani z príjmov za rok 2014
Pozor na výklad pojmu „zdaniteľný príjem plynúci zo zdrojov v zahraničí“
13.02.2015 | Zdroj: Finančná správa SR
CFO.sk
Finančné riaditeľstvo vydalo v januári informáciu, v ktorej vysvetľuje podmienky predĺženia lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmu za rok 2014 a spôsob podania oznámenia o predĺžení. Možnosťou predĺženia lehoty sa FR SR zaoberá aj vo svojej januárovej inštruktáži pre daňovníkov, ktorým plynuli zdaniteľné príjmy zo zdrojov v zahraničí.
Oznámením si môžu daňovníci predĺžiť lehotu na podanie
priznania a zaplatenie dane najviac o 3 celé kalendárne mesiace, a v prípade,
ak boli súčasťou ich príjmov aj zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov zo
zahraničia, najviac o 6 celých kalendárnych mesiacov. Predĺženú lehotu na
podanie daňového priznania už nie je možné opätovne predĺžiť.
Forma oznámenia o predĺžení
lehoty
Oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového
priznania nemá predpísanú formu, ale musí obsahovať minimálne nasledovné údaje:
- identifikáciu daňovníka (meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu fyzickej osoby, resp. obchodné meno a sídlo právnickej osoby, identifikačné číslo organizácie a identifikačné číslo daňového subjektu, ak mu bolo pridelené pri registrácii, alebo iný identifikátor pridelený správcom dane),
- skutočnosť o dosiahnutých príjmoch zo zdrojov v zahraničí (ak súčasťou jeho príjmov sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí),
- predĺženú lehotu podľa § 49 ods. 3 zákona o dani z príjmov, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca, v ktorej podá daňové priznanie a v tejto novej lehote je daň aj splatná,
- vlastnoručný podpis osoby, ktorá oznámenie podáva.
Ak je daňovník povinný komunikovať s finančnou správou
elektronicky, oznámenie alebo žiadosť o predĺženie lehoty na podanie daňového
priznania podá cez Portál Finančnej správy - Podanie pre FS - Správa daní - Všeobecné podanie pre Finančnú
správu.
V katalógu elektronických formulárov sú od 1. 1. 2015
zapracované formuláre Všeobecného podania osobitne pre Register REG_VSE, Spotrebné
dane SPD_VSE a Správu daní DAN_VSE. Od 23.1.2014 nastala zmena názvov
formulárov Všeobecného podania:
- Podanie pre PFS – Register
- Podanie pre PFS – Spotrebné dane
- Podanie pre PFS – Správa daní
Výklad pojmu „zdaniteľný
príjem“ pri predĺžení lehoty o 6 mesiacov
Spoločnosť KPMG vo svojich februárových Daňových a právnych aktualitách upozorňuje na spôsob, akým sa v súvislosti s predĺžením lehoty o 6 kalendárnych
mesiacov vykladá pojem „zdaniteľný“ príjem.
Podľa Finančného riaditeľstva je možnosť predĺženia lehoty o 6
mesiacov podmienená zdaniteľnosťou príjmov (výnosov) plynúcich zo zdrojov v
zahraničí podľa slovenského zákona o dani
z príjmov (ZDP), a nie podľa daňových predpisov štátu zdroja týchto
príjmov (napr. v Nemecku) a/alebo príslušnej zmluvy o zamedzení dvojitého
zdanenia. Podľa § 2 písm. h) ZDP sa rozumie zdaniteľným príjmom príjem,
ktorý je predmetom dane a nie je oslobodený od dane podľa tohto zákona ani medzinárodnej
zmluvy. Výklad je uvedený v Otázke č. 3 v informácii FR SR.
Tento prípad môže teda napríklad nastať, ak mal daňovník príjem
zo zahraničia (napr. predal nehnuteľnosť v Maďarsku), ale podľa
slovenského ZDP je tento príjem od dane oslobodený (nehnuteľnosť vlastnil viac
ako päť rokov). V tomto prípade nie je dôležité, ako sa príjem z predaja
nehnuteľnosti zdaňuje podľa maďarských daňových predpisov.
V prípade nesprávnej interpretácie zdaniteľných príjmov
hrozí daňovníkom sankcia (viď nižšie).
Možné daňové sankcie
Ak si daňovník predĺži lehotu o 6 mesiacov odvolávajúc
sa na príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, a následne v podanom daňovom
priznaní neuvedie príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, správca dane uloží
pokutu a vyrubí úrok z omeškania podľa § 155 a 156 zákona č.563/2009 Z. z.
o správe daní.
Zdaniteľné príjmy
plynúce zo zdrojov v zahraničí – vybrané otázky a odpovede
Finančné riaditeľstvo vo svojej inštruktáži
pre daňovníkov, ktorým plynuli zdaniteľné príjmy zo zdrojov v zahraničí,
uvádza niekoľko prípadov vo forme otázok a odpovedí, ktoré sa týkajú odkladu
daňového priznania o 6 mesiacov.
Posúdenie štátu zdroja príjmov pri pasívnych príjmoch (Otázka č. 7)
Podľa čoho sa posudzuje štát zdroja príjmov pri tzv. „pasívnych“
príjmoch, napr. pri úrokoch?
V prípade príjmov z nakladania s majetkom (tzv. „pasívne“
príjmy) je rozhodujúcou skutočnosťou pre posúdenie zdroja príjmov rezidencia
osoby, ktorá tento príjem vypláca. Príjmy z nakladania s majetkom plynúce zo
zdrojov v zahraničí sú príjmy plynúce od platiteľa, ktorý je rezidentom iného štátu
(napr. úroky vyplácané rezidentom USA).
Úroky zo zahraničných cenných papierov vyplácané slovenskou bankou
(Otázka č. 8)
Sú príjmy daňovníka považované za príjmy zo zdrojov v
zahraničí, keď mu v minulom roku plynuli úroky z cenných papierov, ktoré mu
vyplácala slovenská banka, ale cenné papiere boli emitované daňovníkom v
zahraničí? Je slovenský daňovník povinný v daňovom priznaní FO typ B vypísať aj
XIV. oddiel?
Vo všeobecnosti sa predpokladá, že úroky (napr. z cenných
papierov) majú zdroj v zmluvnom štáte, ktorého je platiteľ rezidentom. Ak je
emitentom cenného papiera zahraničný rezident, ktorý daňovníkovi (rezidentovi
SR) vypláca výnos z tohto cenného papiera prostredníctvom obchodníka s cennými
papiermi (napr. slovenskej banky), tento príjem sa považuje za príjem plynúci
zo zdrojov v zahraničí. Z uvedeného dôvodu je daňovník povinný vysporiadať si tento
príjem prostredníctvom podaného daňového priznania v SR a tiež vyplniť údaje v
XIV. oddiele tohto tlačiva.
Príjem z predaja nehnuteľnosti v zahraničí, ktorý je
oslobodený od dane (Otázka č. 9)
Daňovník v roku 2006 kúpil pozemky v Maďarskej republike.
Tieto pozemky v roku 2014 predal. Správcovi dane z dôvodu, že mu v minulom roku
plynuli príjmy zo zahraničia, oznámil predĺženie lehoty na podanie daňového
priznania do konca septembra. Okrem týchto príjmov daňovník bol celý minulý rok
zamestnaný na Slovensku.
Daňovník podal v avizovanej lehote daňové priznanie, avšak z
dôvodu, že na Slovensku je príjem z predaja nehnuteľnosti (napr. pozemkov),
ktorú vlastní viac ako päť rokov, od dane oslobodený, príjem z predaja pozemkov
v Maďarsku v daňovom priznaní neuviedol. Môže mu z dôvodu absencie zdaniteľných
príjmov zo zdrojov v zahraničí v takomto prípade udeliť správca dane pokutu?
Ak daňovník (rezident SR) podá oznámenie o odklade daňového
priznania o šesť mesiacov z dôvodu, že súčasťou jeho zdaniteľných príjmov sú aj
zdaniteľné príjmy zo zdrojov v zahraničí a ak v tejto predĺženej lehote podá daňové
priznanie a neuvedie v ňom zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí,
správca dane uplatní postup podľa daňového poriadku a uloží sankciu podľa § 155
a § 156 daňového poriadku.
Príjmy z prenájmu a zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia (Otázka
č. 20)
V roku 2014 daňovník prenajímal nehnuteľnosť v Maďarsku.
Príjmy zdanil v Maďarsku. Daňovník oznámil úradu, že si predlžuje lehotu na
podanie daňového priznania o šesť mesiacov. Ako má v priznaní uviesť tieto
príjmy? Ako má vypočítať základ dane z týchto príjmov?
Ak rezident SR dosiahol zdaniteľné príjmy z prenájmu nehnuteľnosti,
ktorá je umiestnená v Maďarsku, pri posudzovaní zdaniteľnosti tohto príjmu sa
postupuje v zmysle zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia medzi SR a Maďarskom.
Vo všeobecnosti sú príjmy z prenájmu nehnuteľnosti zdaniteľné v štáte, v ktorom
je táto nehnuteľnosť umiestnená. Podľa článku 6 zmluvy medzi SR a Maďarskom
(Príjmy z nehnuteľného majetku) sa môžu príjmy z nehnuteľného majetku
umiestneného v Maďarsku zdaniť v Maďarsku a to podľa legislatívy platnej v tom štáte.
). Výraz „môže sa zdaniť“ v žiadnom prípade neznamená, že daňovník si môže
vybrať štát, ktorom bude tento príjem zdanený, ale dáva Maďarsku právo, resp. možnosť
zdaniť takýto príjem, ktorý plynie rezidentovi SR. Či Maďarsko takéto právo využije,
závisí od jeho vnútroštátnych daňových predpisov.
Po skončení zdaňovacieho obdobia rezident SR uvedie do daňového
priznania aj príjmy z prenájmu nehnuteľnosti dosiahnuté v zahraničí, ku ktorým
si uplatní preukázateľné výdavky, pričom postupuje v zmysle slovenského zákona
o dani z príjmov, a tiež oslobodenie týchto príjmov do výšky 500 eur v zmysle §
9 ods. 1 písm. g) zákona o dani príjmov. Ak sa fyzická osoba (nepodnikateľ) s
príjmami podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov (z prenájmu nehnuteľnosti)
rozhodne a zaradí prenajímanú nehnuteľnosť do obchodného majetku, v takom prípade
si môže uplatniť podľa slovenského zákona o dani z príjmov výdavky na
obstaranie prenajímanej nehnuteľnosti (formou odpisov), tiež úroky súvisiace so
splácaním hypotekárneho úveru na obstaranie tejto nehnuteľnosti a iné daňovo
uznané výdavky. Uvedené platí aj v prípade, ak rezidentovi SR plynú príjmy z
prenájmu nehnuteľnosti umiestnenej v zahraničí.
Zaradenie prenajímanej nehnuteľnosti do obchodného majetku
(§ 2 písm. m) zákona o dani z príjmov) znamená, že daňovník bude o nej účtovať alebo
ju bude evidovať v evidencii podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.
Avšak, ak sa daňovník rozhodne a nezaradí prenajímanú nehnuteľnosť do obchodného majetku, do daňových výdavkov si v takomto prípade môže uplatniť len výdavky na riadnu prevádzku prenajímanej nehnuteľnosti, ako sú napr. výdavky na energie vrátane výdavkov na ostatné služby.
Za účelom zamedzenia dvojitého zdanenia týchto príjmov v SR daňovník uplatní v uvedenom prípade metódu zápočtu dane.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.