Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Legislatíva
Rok po: novela zákona o ochrane osobných údajov
Novela priniesla viacero pozitívnych zmien, v niektorých praktických otázkach však neprispieva k prehľadnosti v legislatíve a k právnej istote v podnikateľskom prostredí
12.04.2015 | Zdroj: Deloitte
Lucia Batlová, Legal Associate advokátskej kancelárie Deloitte Legal s.r.o.
Už takmer rok je v účinnosti novela Zákona
o ochrane osobných údajov č. 84/2014 Z.z., ktorej cieľom bolo najmä
minimalizovať nejasnosti pri spracúvaní osobných údajov z pohľadu
aplikačnej praxe. Dnes je možné bilancovať, či zmeny, ktoré novela priniesla, znamenali
pozitívny posun a kompenzáciu niektorých negatívnych aspektov pôvodného
zákona č. 122/2013 Z.z.
Na úvod je potrebné skonštatovať, že novela z apríla
2014 zmiernila niektoré striktné požiadavky zavedené dovtedajším zákonom. Odbremenila
prevádzkovateľov od povinnosti vypracúvať bezpečnostnú smernicu, odstránila
povinnosť vymenovať zodpovednú osobu v prípade, ak prevádzkovateľ
zamestnával viac ako 20 oprávnených osôb, zrušila povinnosť registrácie informačných
systémov a túto nahradila bezplatnou oznamovacou povinnosťou, či zmiernila
ukladanie pokút Úradom na ochranu osobných údajov a zaviedla ich
fakultatívnosť.
Vo svetle každodennej praxe sa však aj dnes vynára množstvo praktických otázok,
na ktoré zákon nedáva jednoznačné odpovede, a ktoré nie sú vyjasnené ani u odbornej
verejnosti alebo v rámci aplikačnej praxe Úradu.
Praktickým príkladom právneho režimu, ktorý
v súčasnosti spôsobuje mnohým prevádzkovateľom problémy, sú napr. kamerové systémy. Len máloktorí
prevádzkovatelia sú si totiž vedomí, že
monitorovanie osôb resp. prevádzkových priestorov je možné vykonávať na základe
viacerých právnych predpisov:
- Monitorovanie zamestnancov v zmysle Zákonníka práce;
- Monitorovanie priestorov prístupných verejnosti podľa Zákona o ochrane osobných údajov;
- Vyhotovovanie obrazových a zvukových záznamov v zmysle Občianskeho zákonníka;
- Monitorovanie priestorov, ktoré nie sú prístupné verejnosti.
Vzhľadom na to, že hranica medzi vyššie uvedenými právnymi režimami
monitorovania je veľmi tenká, v praxi je obzvlášť náročné sa v tomto
legislatívnom bludisku orientovať. A to najmä vzhľadom na špecifické
povinnosti prevádzkovateľa tak do vnútra jeho podniku, ako aj voči Úradu.
Zatiaľ čo monitorovanie priestorov prístupných verejnosti
nie je potrebné Úradu oznamovať, a prevádzkovateľ vedie o informačnom
systéme len evidenciu, kamerový informačný systém slúžiaci na monitorovanie
priestorov, ktoré nie sú prístupné verejnosti, a ktoré slúžia na ochranu
majetkových a finančných záujmov prevádzkovateľa sa Úradu oznamuje, pričom
tento môže zároveň rozhodnúť, že podlieha osobitnej registrácii. Na druhej
strane, ak monitorujete svojich zamestnancov vzhľadom na osobitný charakter
Vašej činnosti ako zamestnávateľa (napr. výrobný priemysel, farmaceutické
spoločnosti, call centrá a pod.), ste v zmysle Zákonníka práce
povinní splniť si povinnosti oznamovacieho charakteru voči zamestnancom
vyplývajúce z pracovnoprávnych predpisov.
Ďalším príkladom vyvolávajúcim u mnohých
prevádzkovateľov početné otázky je právny režim tzv. whistleblowing systémov (systémov slúžiacich na oznamovanie
nekalých praktík na pracovisku). Novým zákonom č. 307/2014 Z.z.
o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej
činnosti, účinným od 1. januára 2015, bola do nášho právneho poriadku začlenená
ochrana tzv. „whistleblowerov“. V súvislosti s novým právnym režimom
je však potrebné vnímať aj jeho rozmer v oblasti ochrany osobných údajov.
Zatiaľ čo doposiaľ podliehali informačné systémy zamestnávateľov slúžiace na
whistleblowing oznámeniu Úradu, po novom
už prijatím zákona č. 307/2014 Z.z. vzniká za určitých okolností samostatný zákonný právny základ (o
informačnom systéme teda postačuje viesť iba evidenciu).
V neposlednom rade je potrebné poukázať aj na „posunutý“ termín na zosúladenie zmluvných vzťahov so sprostredkovateľmi do júla 2015.
K orientovaniu sa v zákone a k posilňovaniu právnej istoty neprispieva ani skutočnosť, že Úrad nemá na posúdenie oznámenia informačných systémov zákonnú lehotu a že ex offo nie je ani povinný prevádzkovateľa informovať, či jeho oznámeným informačným systémom pridelil identifikačné číslo. Je teda na prevádzkovateľoch, aby precízne sledovali stav svojich informačných systémov a plnenie povinností voči Úradu. V prehľadnosti v zákonných povinnostiach môže pomôcť aj postupné vrytie sa zákona do povedomia širokej verejnosti, či prvé relevantné výsledky kontrolnej činnosti Úradu alebo rozhodovacej praxe súdov.
Na spoločnosť Deloitte sa vzťahuje obmedzenie zodpovednosti Prevádzkovateľa portálu CFO.sk a jeho odborných prispievateľov a partnerov.
V prípade záujmu môžete kontaktovať autorku článku na lbatlova@deloittece.com.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.