Controlling & Finančná analýza | Pracovný kapitál
Pohľadávky po splatnosti: efektívne telefonovanie s odberateľom, ktorý neplatí
Aby ste z upomienkovacieho procesu získali maximum, musíte sa na telefonát dobre pripraviť a vedieť reagovať na najčastejšie námietky a výhovorky odberateľa.
17.06.2013 | Zdroj: Atradius
CFO.sk
Efektívny proces upomienkovania patrí k základným nástrojom riadenia a optimalizácie inkasa pohľadávok. Kreditná poisťovacia spoločnosť Atradius ponúka na svojej stránke praktický návod, ako sa pripraviť a ako realizovať telefonáty s odberateľmi, ktorí meškajú s uhradením faktúr. Prinášame vám z neho niekoľko odporúčaní, celý dokument nájdete tu.
Cieľ telefonátu
Ideálnym výsledkom telefonátu je záväzok odberateľa uhradiť faktúru s jasne definovaným termínom, čiastkou, a číslom účtu, na ktorý prostriedky pošle. Ak nie je za daných okolností takýto záväzok možné dosiahnuť (napr. ak je potrebné overiť nejaké informácie), je potrebné dohodnúť jasné kroky – kto, čo a dokedy vykoná.
Príprava na telefonát
Telefonáty si vyžadujú dobré komunikačné zručnosti a mali by ich vykonávať zamestnanci, ktorí majú s upomienkovaním skúsenosti: poznajú najčastejšie výhovorky a vedia, ako na ne reagovať, komunikujú slušne, ale rozhodne a priamočiaro.
Vždy si zadefinujte minimálny cieľ, ktorý chcete dosiahnuť (úhrada celej čiastky a dokedy, akceptácia čiastočných splátok, a pod.), a aké kroky ste ochotní urobiť, ak zákazník neuhradí (penále z omeškania, prerušenie dodávok, postúpenie na súd, a pod.).
Pripravte si vopred nasledovné informácie:
- Meno a klapku volaného
- Zistite, či je dôvod neuhradenia faktúry na strane
odberateľa, alebo na vašej strane (napr. neúplná dodávka, reklamácia, a pod.)
- Zistite, aký významný je odberateľ pre vašu firmu
- Porozprávajte sa s obchodníkom, ktorý má odberateľa na
starosti, k akému problému došlo
- Pripravte si sumarizáciu predošlých faktúr a platieb odberateľa
a jeho platobnú disciplínu, a preštudujte, či už v minulosti došlo k omeškaniu
a z akých dôvodov
- Pripravte si zoznam námietok a výhovoriek, ktoré v minulosti
konkrétny odberateľ použil, a aká argumentácia bola v jeho prípadoch úspešná
Ako telefonovať
- Buďte slušní a konštruktívni, ale zároveň asertívni a choďte
za svojím cieľom
- Uvedomte si, že s odberateľom ešte zrejme chcete v budúcnosti
obchodovať
- Pýtajte sa iba zrozumiteľné otázky a neakceptujte vyhýbavé
alebo nejasné odpovede
- Snažte sa diktovať priebeh diskusie a mať nad ním
kontrolu, čo vám umožní dostať sa k jadru problému a jeho riešeniu
- Osvojte si najčastejšie používané námietky a výhovorky a najúčinnejšie
protiargumenty
- Potom, ako situáciu vyjasníte, spýtajte sa odberateľa, aké
riešenie navrhuje. Ak sa dohodnete na riešení, vždy ho na záver zreteľne zopakujte.
- Ak sa s odberateľom nedá rozumne dohodnúť, vysvetlite mu
aké ďalšie kroky podniknete a aké budú mať pre jeho firmu dôsledky.
Po telefonáte zašlite kontaktnej osobe e-mailom sumarizáciu, na čom ste sa dohodli, a zdokumentujte výsledok telefonátu vo vašom systéme pre budúce použitie.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.