Controlling & Finančná analýza | Kontrola nákladov
Koho zaujíma nákup náhradných dielov, opráv a údržby?
Ako dostať nákup náhradných dielov, služieb a materiálov pre opravy a údržbu pod kontrolu
01.07.2014 | Zdroj: REL
CFO.sk
Kedy ste sa naposledy zaoberali otázkou, koľko položiek náhradných dielov vaša firma nakupuje, aká je ich veková štruktúra na sklade, a aký podiel nákupu je pokrytý dodávateľskými zmluvami? Ak si nepamätáte, pravdepodobne v tejto oblasti nájdete veľký priestor pre úspory.
Náhradné diely a zásoby pre opravy a údržbu (NDOU) sú často neefektívne riadené, pretože sa správajú inak, ako pravidelne nakupované materiály a služby, a pretože viac pozornosti sa venuje optimalizácii nákupu priamych materiálov, ktoré tvoria objemovo najväčšiu položku.
Napríklad spoločnosť REL pozbierala z projektov u svojich zákazníkov tieto postrehy:
- Jeden klient mal v SAPe zadefinovaných 189 000 rozličných
kódov položiek, ktoré tvorili iba 40% celkovej hodnoty nákupu NDOU
- U iného klienta predstavovali až 92% nákupu položky,
ktoré sa objednávajú menej často ako kvartálne, a takmer polovicu tvorili
položky objednávané raz ročne alebo ešte zriedkavejšie
- Polovica hodnoty zásob ďalšieho klienta nebola použitá dlhšie ako 33 mesiacov
- 59% nákupu u klienta predstavovali neplánované položky,
pre ktoré neboli v informačnom systéme zadefinované kódy položiek
Najčastejšie problémy spojené s riadením NDOU:
- Veľký počet položiek: od špeciálnych a štandardných
náhradných dielov cez elektrické káble, transformátory, pumpy, motory až po
potrubia, opravárske náradie, filtre, oleje, chemikálie apod., čo pri
nedostatočnej kontrole vedie k veľkému počtu rôznych dodávateľov a zneprehľadňuje
riadenie.
- Ťažko predvídateľný dopyt: aj keď sa časť nákupu dá plánovať
na základe plánu opráv a údržby, máloktoré firmy to tak skutočne robia, a pri
väčšine položiek sa ich potreba nedá spoľahlivo predvídať.
- Originálne diely: oddelenie opráv a údržby väčšinou
preferuje originálne diely od značkových dodávateľov. V prípade kritických
komponentov je táto požiadavka opodstatnená, väčšinou sa však rozšíri aj na komoditné
položky, ktoré by sa dali nakúpiť lacnejšie.
- Nakupovanie bez zmluvy: rôznorodosť a nepredvídateľnosť
nakupovaných položiek a služieb väčšinou vedie k tomu, že prevádzka
začne realizovať jednorazové nákupy od dodávateľov, s ktorými nemá
uzatvorené (cenovo výhodnejšie) zmluvy.
- Priority a zodpovednosť: ak je pre oddelenie opráv a údržby
hlavným cieľom zabezpečenie kontinuity prevádzky, venuje menej pozornosti tomu,
či má na sklade zbytočne veľa zásob alebo či nakupuje za najvýhodnejších
podmienok.
Odporúčania
- Pokryte čo najväčší objem nákupu zmluvami a schválenými
dodávateľmi. Napríklad skonsolidujte podobné položky do produktových skupín, pre
každú vytendrujte zmluvného dodávateľa a dohodnite paušálnu zľavu z cenníkovej
ceny, ktorá sa bude vzťahovať na všetky položky, ktoré môžete potrebovať v budúcnosti.
- Obmedzte nákup originálnych a značkových položiek. Pre komponenty,
ktoré nie sú pre prevádzku kritické, trvajte na tom, aby sa našli alternatívni lacnejší
dodávatelia. U kritických komponentov sa snažte nájsť minimálne dvoch –
troch spoľahlivých dodávateľov, čím vytvoríte medzi nimi konkurenciu.
- Skonsolidujte počet dodávateľov. Pre komoditné položky,
ktoré sú na trhu ľahko dostupné (napr. elektromateriál) nájdite cenovo
najvýhodnejšieho dodávateľa a každý rok opakujte tender. Hľadajte dodávateľov,
ktorí predávajú široké portfólio produktov rôznych druhov a značiek namiesto
úzkoprofilových dodávateľov. Ak dodávateľovi poskytnete väčší objem, pôjde dole
s cenou alebo poskytne iné výhody, ako napr. držanie kritických zásob na
vlastný účet alebo bezplatné poradenstvo
a servis.
- Rozdeľte položky podľa toho, do akej miery sú pre prevádzku
kritické, a či sú štandardizované alebo vyrobené na mieru / objednávku. Náhradné
diely, ktoré sú kritické pre zachovanie kontinuity prevádzky nakupujte od
originálnych značkových dodávateľov, u štandardizovaných položiek pracujte s overenou
skupinou alternatívnych dodávateľov, pre nekritické komponenty vyrábané na
mieru / objednávku hľadajte lacnejších dodávateľov v okolí.
- Segmentujte položky podľa frekvencie nákupu: pre
pravidelnejšie nakupované položky vypočítajte na základe historickej spotreby optimálnu
výšku zásob, pre nárazovo nakupované položky si stanovte minimálnu a maximálnu
úroveň zásob napr. podľa toho, či sú kritické pre prevádzku (a treba ich mať
vždy poruke).
- Pre drahé a menej často nakupované diely hľadajte
dodávateľa, ktorý je ochotný ich prefinancovať a držať na sklade až do momentu potreby.
- Preskúmajte možnosť outsourcingu pre opravy a údržbu vrátane
nákupu materiálu a riadenia zásob. Veľkí dodávatelia náhradných dielov a služieb
môžu ponúkať kompletný outsourcing, čo má pre firmu tú výhodu, že radikálne
zníži počet obchodných partnerov, a umožní jej sústrediť sa na ďalšie
zefektívnenie nákupu, ako je napr. elektronické objednávanie a fakturácia.
REL je medzinárodná poradenská spoločnosť, ktorá poskytuje služby v oblasti riadenia a optimalizácie pracovného kapitálu.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.