Treasury & Riadenie rizík | Riadenie rizík

Indikátory zhoršujúcej sa platobnej schopnosti odberateľa

Komplexný zoznam kritických oblastí, ktoré vám poskytnú včasné varovanie pred rastúcim rizikom platobnej neschopnosti vašich odberateľov.

Nasledujúci zoznam otázok, ktorý pripravila kreditná poisťovacia spoločnosť Atradius, poskytuje komplexný zoznam ukazovateľov, ktoré vám pomôžu identifikovať zvyšujúce sa kreditné riziko odberateľov.

V praxi väčšinou nie je možné získať odpovede na všetky otázky. Čím menej však o zákazníkovi viete, tým väčšia je miera neistoty a tým aj riziko, že finančné problémy odberateľa zostanú nepovšimnuté.

Platobná disciplína

  • Začal odberateľ častejšie meškať s úhradami pohľadávok?
  • Čerpá úverové linky a kontokorenty v plnej výške poskytnutého limitu?
  • Posielate odberateľovi často upomienky na zaplatenie?
  • Žiada vás odberateľ častejšie o predĺženie splatnosti  polehotných pohľadávok?
  • Zmenil odberateľ náhle svoju banku?
  • Ponúkol vám odberateľ zmenky namiesto úhrady, keď sa pohľadávky stali splatnými?
  • Vrátil sa vám inkasný príkaz s tým, že odberateľ nemá na účte dosť hotovosti?

Kvalita manažmentu zohráva dôležitú úlohu najmä v prípade menších a stredných spoločností. Je užitočné mať prehľad o nasledovných faktoroch:

  • Chýbajúce manažérske kapacity s potrebnou kvalifikáciou
  • Nedostatok skúseností manažmentu v danom odvetví
  • Nerealistické obchodné plány a ciele
  • Robí podľa vás manažment chybné rozhodnutia, ktoré mali / budú mať vplyv na výkonnosť firmy?
  • Má odberateľ problém nájsť nástupcov odchádzajúcich členov manažmentu, alebo z firmy odchádzajú bývalí majitelia, ktorí ju dlhoročne viedli?
  • Menia sa vo firme často majitelia / spoločníci?
  • Vysoká fluktuácia top manažmentu?

Kapitálová štruktúra a financovanie

  • Má odberateľ neprimerane nízku úroveň vlastného imania?
  • Dlhodobo sa zdráha zvýšiť vlastný kapitál vo firme?
  • Je úroveň zadlženia príliš vysoká (napr. dlh / EBITDA alebo dlh / vlastné imanie) v porovnaní s úrovňou typickou v odvetví odberateľa?
  • Má vo vlastnom imaní vysoké naakumulované straty z predchádzajúcich období?
  • Financuje dlhodobý majetok krátkodobými zdrojmi?

Nákup a obstarávanie

  • Vysoká koncentrácia dodávateľov alebo závislosť odberateľa na malom počte dodávateľov môže v prípade platobnej neschopnosti alebo iných problémov jedného z nich ohroziť kontinuitu jeho prevádzky
  • Prestali ostatní dodávatelia s odberateľom obchodovať? To môže naznačovať nedostatok finančných prostriedkov alebo stratu limitov zo strany kreditných poisťovacích spoločností a faktoringových spoločností.
  • Mení odberateľ príliš často svojich dodávateľov? Môže to naznačovať, že má problémy udržať dobré vzťahy s obchodnými partnermi.
  • Zvýšil sa počet neopodstatnených reklamácií zo strany odberateľa? Odberateľ môže reklamácie zneužívať ako zámienku pre odklad úhrady faktúr.
  • Evidujete vysoké výkyvy v objednávaných množstvách? Môže to súvisieť so snahou odberateľa zosúladiť platby s objednávkami jeho vlastných zákazníkov, alebo naznačovať podvodné konanie.

Výroba

  • Ak sa zásoby odberateľa zvyšujú, môžu indikovať problémy s predajom.
  • Zaznamenali ste klesajúce využitie výrobných kapacít alebo využitie kapacít pod úrovňou bežnou v odvetví odberateľa?
  • Sú výrobné závody v zlom stave? Môže to naznačovať nedostatok prostriedkov na obnovu fixných aktív a rastúci investičný dlh.
  • Ak odberateľ odstavil niektoré výrobné linky, môže to znamenať problémy s predajom.
  • Má konkurencia evidentne lepšie produkty, s vyššou kvalitou, alebo v širšej ponuke? Ak áno, konkurenčná pozícia odberateľa sa bude zhoršovať, čo v dlhodobom horizonte často vedie k ukončeniu podnikania.

Oblasť predaja je kľúčovým faktorom, ktorý môže odberateľa dostať v krátkej dobe do finančných ťažkostí:

  • Je odberateľ závislý na malom počte zákazníkov? Aké je ich kreditné riziko? Platobná neschopnosť významného koncového zákazníka často vedie k domino efektu. Pri významných odberateľoch s vysokou koncentráciou tržieb môže byť vhodné monitorovať aj kreditné riziko ich koncových zákazníkov.
  • Začal odberateľ ponúkať neobvykle vysoké zľavy, urýchľuje výpredaj zásob, alebo iným spôsobom zmenil svoju predajnú stratégiu? Môže to naznačovať nedostatok prostriedkov a snahu získať hotovosť z predaja na úkor ziskovosti.
  • Ako sa vyvíja situácia na trhu odberateľa a aká je jeho trhová pozícia? Zvyšuje sa konkurenčný boj, odberateľ sa nestíha prispôsobovať novým technológiám, alebo jeho kľúčové odbytové trhy zaznamenali pokles dopytu?


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: