Treasury & Riadenie rizík | Riadenie rizík
Indikátory zhoršujúcej sa platobnej schopnosti odberateľa
Komplexný zoznam kritických oblastí, ktoré vám poskytnú včasné varovanie pred rastúcim rizikom platobnej neschopnosti vašich odberateľov.
19.07.2013 | Zdroj: Atradius
CFO.sk
Nasledujúci zoznam otázok, ktorý pripravila kreditná poisťovacia spoločnosť Atradius, poskytuje komplexný zoznam ukazovateľov, ktoré vám pomôžu identifikovať zvyšujúce sa kreditné riziko odberateľov.
V praxi väčšinou nie je možné získať odpovede na všetky otázky. Čím menej však o zákazníkovi viete, tým väčšia je miera neistoty a tým aj riziko, že finančné problémy odberateľa zostanú nepovšimnuté.
Platobná disciplína
- Začal odberateľ
častejšie meškať s úhradami pohľadávok?
- Čerpá úverové linky a kontokorenty
v plnej výške poskytnutého limitu?
- Posielate odberateľovi
často upomienky na zaplatenie?
- Žiada vás odberateľ častejšie
o predĺženie splatnosti polehotných
pohľadávok?
- Zmenil odberateľ náhle
svoju banku?
- Ponúkol vám odberateľ
zmenky namiesto úhrady, keď sa pohľadávky stali splatnými?
- Vrátil sa vám inkasný
príkaz s tým, že odberateľ nemá na účte dosť hotovosti?
Kvalita manažmentu zohráva dôležitú úlohu najmä v prípade menších a stredných spoločností. Je užitočné mať prehľad o nasledovných faktoroch:
- Chýbajúce manažérske
kapacity s potrebnou kvalifikáciou
- Nedostatok skúseností
manažmentu v danom odvetví
- Nerealistické obchodné
plány a ciele
- Robí podľa vás manažment
chybné rozhodnutia, ktoré mali / budú mať vplyv na výkonnosť firmy?
- Má odberateľ problém
nájsť nástupcov odchádzajúcich členov manažmentu, alebo z firmy odchádzajú
bývalí majitelia, ktorí ju dlhoročne viedli?
- Menia sa vo firme často
majitelia / spoločníci?
- Vysoká fluktuácia top manažmentu?
Kapitálová štruktúra a financovanie
- Má odberateľ neprimerane
nízku úroveň vlastného imania?
- Dlhodobo sa zdráha
zvýšiť vlastný kapitál vo firme?
- Je úroveň zadlženia
príliš vysoká (napr. dlh /
EBITDA alebo dlh / vlastné imanie) v porovnaní s úrovňou typickou
v odvetví odberateľa?
- Má vo vlastnom imaní
vysoké naakumulované straty z predchádzajúcich období?
- Financuje dlhodobý
majetok krátkodobými zdrojmi?
Nákup a obstarávanie
- Vysoká koncentrácia
dodávateľov alebo závislosť odberateľa na malom počte dodávateľov môže v prípade
platobnej neschopnosti alebo iných problémov jedného z nich ohroziť
kontinuitu jeho prevádzky
- Prestali ostatní
dodávatelia s odberateľom obchodovať? To môže naznačovať nedostatok finančných
prostriedkov alebo stratu limitov zo strany kreditných poisťovacích spoločností
a faktoringových spoločností.
- Mení odberateľ príliš
často svojich dodávateľov? Môže to naznačovať, že má problémy udržať dobré
vzťahy s obchodnými partnermi.
- Zvýšil sa počet
neopodstatnených reklamácií zo strany odberateľa? Odberateľ môže reklamácie
zneužívať ako zámienku pre odklad úhrady faktúr.
- Evidujete vysoké výkyvy
v objednávaných množstvách? Môže to súvisieť so snahou odberateľa zosúladiť
platby s objednávkami jeho vlastných zákazníkov, alebo naznačovať podvodné
konanie.
Výroba
- Ak sa zásoby
odberateľa zvyšujú, môžu indikovať problémy s predajom.
- Zaznamenali ste klesajúce
využitie výrobných kapacít alebo využitie kapacít pod úrovňou bežnou v odvetví
odberateľa?
- Sú výrobné závody v zlom
stave? Môže to naznačovať nedostatok prostriedkov na obnovu fixných aktív a rastúci
investičný dlh.
- Ak odberateľ odstavil niektoré
výrobné linky, môže to znamenať problémy s predajom.
- Má konkurencia
evidentne lepšie produkty, s vyššou kvalitou, alebo v širšej ponuke?
Ak áno, konkurenčná pozícia odberateľa sa bude zhoršovať, čo v dlhodobom horizonte
často vedie k ukončeniu podnikania.
Oblasť predaja je kľúčovým faktorom, ktorý môže odberateľa dostať v krátkej dobe do finančných ťažkostí:
- Je odberateľ závislý
na malom počte zákazníkov? Aké je ich kreditné riziko? Platobná neschopnosť významného
koncového zákazníka často vedie k domino efektu. Pri významných odberateľoch
s vysokou koncentráciou tržieb môže byť vhodné monitorovať aj kreditné
riziko ich koncových zákazníkov.
- Začal odberateľ
ponúkať neobvykle vysoké zľavy, urýchľuje výpredaj zásob, alebo iným spôsobom
zmenil svoju predajnú stratégiu? Môže to naznačovať nedostatok prostriedkov a snahu
získať hotovosť z predaja na úkor ziskovosti.
- Ako sa vyvíja situácia
na trhu odberateľa a aká je jeho trhová pozícia? Zvyšuje sa konkurenčný
boj, odberateľ sa nestíha prispôsobovať novým technológiám, alebo jeho kľúčové
odbytové trhy zaznamenali pokles dopytu?
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.