Treasury & Riadenie rizík | Cash manažment
Finančné riadenie pre podnikateľov (3) - cashflow
Zisk na papieri má hodnotu až vtedy, keď sú peniaze na účte. Firmu treba riadiť najprv na základe cashflow, až potom na základe ziskovosti.
10.12.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Veľa menších firiem sleduje, ako sa vyvíja ich hospodársky výsledok vo výkaze ziskov a strát, ale často zabúdajú sledovať svoje peňažné toky (cashflow). Zisk a cashflow sú však dva odlišné ukazovatele. Problémy s likviditou majú aj firmy, ktoré vykazujú vysoký zisk. Firmy, ktoré vykazujú záporný cashflow, majú dvojnásobnú pravdepodobnosť, že skončia v konkurze.
Pre malé firmy je sledovanie cashflow často luxusom, pretože majú obmedzené kapacity na finančnom oddelení, alebo vedenie firmy neprikladá riadeniu peňažných tokov dôležitosť – až do momentu, keď sa objavia problémy s likviditou. Podcenenie cashflow sa veľa krát stalo osudným inak úspešným a ziskovým firmám. Najväčšia stavebná spoločnosť vo Veľkej Británii Jarvis skončila v reštrukturalizácii napriek tomu, že získala veľké zákazky a nemala núdzu o prácu.
Riadenie cashflow musí byť integrálnou súčasťou finančného riadenia firmy bez ohľadu na jej veľkosť. Riadeniu cashflow by mali venovať zvýšenú pozornosť spoločnosti, ktoré:
- Vykazujú rýchly rast
a pracujú s kladným pracovným
kapitálom. Naberanie nových tržieb a zákaziek si vyžaduje
zvýšené nároky na financovanie zásob a pohľadávok, firma v čase rastu
„konzumuje“ hotovosť. Tento problém je bežný pre výrobné spoločnosti a spoločnosti
s dlhým kontraktačným cyklom (napr. stavebníctvo). Detailne je vysvetlený
v článku Overtrading:
ako si ustrážiť cashflow v čase rýchleho rastu
- Vykazujú vysokú
sezónnosť tržieb (napr. cestovný ruch)
alebo pôsobia v silne cyklickom odvetví, ako je napríklad strojárstvo alebo
stavebníctvo. V čase poklesu tržieb sa objem predaja môže dostať pod
kritickú úroveň – tzv. bod zvratu, kedy firma nedokáže generovať dostatočnú
masu krycieho príspevku na to, aby pokryla svoje fixné náklady. V čase rastu
tržieb zase spôsobuje problémy potreba financovania pracovného kapitálu
(popísaná v bode vyššie). Viacej
informácií nájdete v článku Bod zvratu.
- Majú vysokú úroveň
fixných nákladov. Príkladom môže byť sieť reštaurácií, ktorá platí nájomné,
energie a mzdy zamestnancov bez ohľadu na dosiahnuté tržby. Tieto firmy
musia dobre poznať, aký majú vyššie spomínaný bod zvratu, t.j. pri akej úrovni a štruktúre
tržieb sa dostávajú do záporného cashflow.
- Majú vysokú mieru
zadlženia. Akceptovateľná miera zadlženia
je v jednotlivých odvetviach rôzna, ale ak hodnota dlhu vo všeobecnosti prevýši
5 – 6 násobok EBITDA, firma môže vykazovať príznaky predlženia. Pod dlhom treba
rozumieť tak bankové úvery, ako aj iné kontrakty s povahou financovania,
ako je finančný leasing, operatívny leasing bez možnosti vypovedania, či dlhodobý
dodávateľský úver. Viac informácií nájdete v článku Dlh / EBITDA
ako ukazovateľ zadlženia
- Majú dlhý kontraktačný cyklus a väčšiu časť tržieb inkasujú po dokončení zákazky,
napríklad dodávatelia technológií alebo stavebné firmy. Tieto spoločnosti pracujú
s vysokým pracovným kapitálom a musia zabezpečiť financovanie dodávok
po dlhšiu dobu, kým dostanú zaplatené.
- Dodávajú organizáciám
verejného sektora, ktoré často uhrádzajú pohľadávky s výrazným omeškaním
alebo majú dlhé doby splatnosti pohľadávok. Typickým príkladom sú firmy, ktoré dodávajú
zdravotníckym zariadeniam.
- Rozbiehajú nové
projekty. Iniciatívy ako vstup firmy na nový trh, postavenie a spustenie
nového výrobného závodu, akvizícia spoločnosti alebo spustenie nového produktu
si vo väčšine prípadov vyžadujú počiatočné výdavky, ktoré sa začnú vracať postupne
a s časovým oneskorením. V podobných situáciách vždy pripravte
nielen plán nákladov a výnosov, ale aj cashflow, a podrobte ho
analýze citlivosti, v ktorej otestujete možné pesimistické scenáre vývoja
a ich vplyv na potrebu financovania projektu. Príkladom je firma Exisport, ktorú na kolená položila nevydarená expanzia do Poľska.
- Firmy v krízovej situácií / reštrukturalizácii. Pre tieto
firmy je absolútnou prioritou zabezpečenie pozitívneho cashflow na dobu, počas ktorej
dokážu zvrátiť nepriaznivý vývoj a zabezpečiť opätovné „samofinancovanie“
podniku. Viac informácií o riadení firmy v reštrukturalizácii nájdete
v článku Podnikové reštrukturalizácie 2/3: ako zvládnuť reštrukturalizáciu firmy
Ako minimum je potrebné zabezpečiť:
- Plánovanie cashflow. Súčasťou ročného finančného plánu /
rozpočtu by mal byť plán cashflow, ktorý s dostatočným časovým predstihom ukáže
prípadné problémy s likviditou. Tiež je vhodné
výhľad cashflow počas roka aktualizovať.
- Ak sa ukazuje, že likvidita podniku zostane dlhšiu dobu napätá,
môže byť potrebné cashflow plánovať pravidelne v kratších časových
intervaloch. Viac informácií nájdete v sérií článkov Príprava
12 týždenného plánu cashflow.
- Sledovať vývoj cashflow a mesačný reporting doplniť o výkaz
cashflow.
- Venovať pozornosť riadeniu a plánovaniu pracovného
kapitálu (pohľadávky, zásoby, záväzky), ktorý má popri investíciách a financovaní
na podnikový cashflow najväčší vplyv. Viac informácií nájdete v článku Základy: čo
je to pracovný kapitál a ako ovplyvňuje cashflow.
Riadenie firmy na základe cashflow si vyžaduje trochu odlišné myslenie, ako keď sa firma riadi na základe zisku. V prvom rade je potrebné pochopiť rozdiel medzi ziskom a cashflow, a dôležitosť riadenia cashflow komunikovať v rámci firmy. Otvárať šampanské treba až vtedy, keď zákazník včas zaplatí, nie pri podpise nového kontraktu. Pri rokovaniach s dodávateľmi treba popri cene rovnakú pozornosť venovať platobným podmienkam a snažiť sa o čo najdlhšiu dobu splatnosti faktúr. Pri vyhodnocovaní ziskovosti zákazníkov treba zohľadniť ich platobnú disciplínu a skutočnosť, že firme vznikajú náklady na financovanie pohľadávok zákazníkov, ktorí platia neskoro. Zvýšenie úrovne zásob vlastnej výroby zvyšuje hospodársky výsledok spoločnosti cez zmenu stavu zásob, ale v skutočnosti firma v zásobách zbytočne viaže kapitál.
Viac užitočných informácií o riadení a plánovaní cashflow nájdete v článkoch:
- Financovanie
pracovného kapitálu
- 7 tipov ako
zlepšiť plánovanie cashflow
- 11 tipov, ako
zlepšiť cashflow v čase krízy
- 7 tipov ako
sa brániť, keď veľkí zákazníci nechcú platiť načas
- EBITDA vs
cashflow
- Otestujte sa: viete plánovať cashflow?
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.