HR & Finančné oddelenie | Moderný CFO
Čo potrebuje CFO vedieť o riadení zmien v podniku
Finanční riaditelia sa často stretávajú so situáciami, v ktorých je potrebné vo firme presadiť zmeny. Prinášame niekoľko odporúčaní o riadení zmien zo seminára, ktorý zorganizoval CFO Club Slovensko.
08.10.2013 | Zdroj: CFO Club
CFO.sk
Čo majú spoločné BlackBerry, Nokia, Yahoo, Atari, Kodak, Peugeot či Reader’s Digest? Okrem iného to, že v minulosti patrili k lídrom vo svojom odvetví, ale dnes sa v lepšom prípade iba snažia dohnať konkurentov, v horšom prípade zachrániť pred konkurzom. Príčin ich problémov je viac, ale za jednu z hlavných možno považovať neochotu alebo nedostatočnú snahu zmeniť svoj prevádzkový model a prispôsobiť sa novým podmienkam na trhu v čase, keď sa im darilo.
Reštrukturalizácie a zmeny vyprovokovala až krízová situácia, do ktorej firmy spadli. Proaktívne zmeny je totižto oveľa náročnejšie iniciovať a presadiť v čase blahobytu, ako v čase krízy a externého tlaku.
Práve riadenie zmien bolo predmetom odborného semináru, ktorý 4. októbra zorganizoval CFO Club Slovensko v Bratislave. O praktických aspektoch riadenia zmien a o tom, prečo by sa o túto problematiku mali zaujímať finanční riaditelia, s účastníkmi seminára diskutoval Pavel Dvornák, Senior Manager na oddelení Consultingu spoločnosti PwC.
Finanční riaditelia sa so zmenami stretávajú na každom kroku: pri projektoch týkajúcich sa znižovania nákladov, pri potrebe skrátiť čas mesačnej závierky a zmeniť reporting, pri implementácii nových IT systémov, alebo pri integrácií kúpených spoločností.
CFO.sk zo seminára prináša niekoľko odporúčaní, ktorým chybám sa pri riadení zmien vyhnúť:
- Ignorovanie ľudského
aspektu: zmena vždy prináša prirodzený odpor, ktorý je potrebné zmeniť na
motiváciu. Zamestnanci musia v prvom rade pochopiť, ako ich zmena ovplyvní
a aké benefity im okrem nových povinností prináša, a musia tomu uveriť. Vysvetľovanie, komunikácia, zapojenie zamestnancov
do procesu a pozitívny postoj k zmenám zo strany nadriadených hrajú
kľúčovú úlohu. Ak sa napríklad snažíte skrátiť čas potrebný na vykonanie
mesačnej závierky z 10 na 5 dní, môžete svojmu tímu ukázať, aké rôzne
aktivity a koľko nadčasov robí zbytočne, uistiť ich, že usporený čas nepovedie
k prepúšťaniu ale k presmerovaniu na činnosti s vyššou pridanou
hodnotou, ukázať im, že sesterská spoločnosť v skupine robí závierku za 6
dní, a podobne.
- Odstránenie alebo
ignorovanie kľúčových aktivít: napríklad zmeny nie sú podporené školeniami a
zmenou motivačného systému, alebo potrebnými zmenami v informačných
systémoch. Napríklad jedna spoločnosť, ktorá realizovala projekt redukcie
nákladov, zrušila preventívnu údržbu strojov a zariadení. Zmeny sa
zvyčajne dotýkajú troch hlavných oblastí – ľudí, procesov, a systémov (IT,
porady, reporting), a každú z nich je potrebné zvážiť
a integrovať do projektu.
- Rozhodnutia sa robia na
základe odhadov a subjektívnych predpokladov, neberú do úvahy realitu.
Napríklad iniciatíva plošne znížiť náklady na výrobu, logistiku
a distribúciu o 10%, ktorá vznikla
rozhodnutím manažmentu od stola, bude kontraproduktívna. Vhodnejšie je stanoviť
cieľovú úsporu napr. na základe benchmarkingu s odvetvím a následne definovať
realistické cieľové úrovne prevádzkových ukazovateľov. V jednej
spoločnosti prišiel majster za svojím nadriadeným s 200 korunovou
požiadavkou na úpravu zariadenia, ktoré obsluhoval. Jeho nadriadený išiel za
riaditeľom výroby s požiadavkou za 200 tis. korún, a riaditeľ výroby
požiadal riaditeľa firmy o investíciu za 2 milióny korún.
- Nedostatočný dôraz: zmeny
potrebujú svoj čas a niekoľko mesiacov je potrebné ich monitorovať a
zamestnancov kontinuálne podporovať, v opačnom prípade sa ľudia rýchlo
vrátia k starým zaužívaným spôsobom. Typickým príkladom sú projekty
znižovania nákladov, ktoré prinesú iba dočasný efekt a po čase, keď sa
pozornosť manažmentu presunie inam, sa náklady opäť zvýšia.
- Príliš veľké zmeny: často je
vhodnejšie projekt rozdeliť do viacerých fáz a najprv sa sústrediť na
oblasti, v ktorých sa dá v s najmenšou námahou dosiahnuť najviac,
alebo hľadať „quick wins“, ktoré pomôžu zvýšiť motiváciu. Napríklad Mondelez
International, výrobca značiek ako Milka, Jacobs či LU, ktorá v roku 2012
spustila program zvyšovania produktivity vo svojich fabrikách pomocou metódy Six Sigma, uskutočnila
najprv zmeny v 14 vybraných fabrikách, ktoré dnes dosahujú o 15% vyššiu produktivitu ako ostatné závody. Až následne chce
tieto skúsenosti implementovať vo zvyšných 89 závodoch.
- Nie sú zadefinované ciele
a KPI (kľúčové ukazovatele výkonnosti): napríklad CFO jedného závodu pri zlepšovaní procesu mesačnej závierky a reportingu
nastavil konkrétne ciele v zbere dát od iných oddelení vo firme –
chybovosť v dodaných podkladoch nesmie presiahnuť 2%, zdroje a forma informácií sú presne zadefinované a zrozumiteľné, finančné
oddelenie na týždennej báze poskytuje iným oddeleniam spätnú väzbu o kvalite
dodaných informácií.
- Vynechanie kľúčových krokov:
implementácia každej zmeny si vyžaduje niekoľko krokov – vyhodnotenie súčasného
stavu, návrh, plán, implementácia, a kontinuálna podpora a kontrola.
Vynechanie jedného kroku povedie k problémom v nasledujúcich fázach
projektu. Ak firma napríklad začne projekt interným benchmarkingom, nie je
zriedkavosťou, že odhalí rozdiely v produktivite alebo výkonnosti
jednotlivých zamestnancov, tímov, či závodov, ktoré dosahujú 40% až 50%. Dôkladná analýza na začiatku projektu tak umožní zadefinovať
realistické ciele, ktoré je ľahšie vo vnútri firmy presadiť.
Klub finančných riaditeľov CFO Club je asociáciou vrcholových pracovníkov z oblasti finančného riadenia pôsobiacich na Slovensku, ktorý bol založený v roku 2013. Pre svojich členov ako aj pre ostatných záujemcov organizuje odborné semináre a podujatia. Viac informácií nájdete na stránke klubu.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.