Controlling & Finančná analýza | Pracovný kapitál
Ako sa vysporiadať s čiastočnými úhradami faktúr zo strany odberateľov
Časté krátenie úhrad zo strany odberateľa spôsobuje zvýšenú administratívnu záťaž, spomalenie inkasa pohľadávok a potenciálne zníženie ziskovosti. Pri jeho eliminácii je potrebné nájsť správny pomer medzi vynaloženou námahou a získaným úžitkom.
12.08.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Čiastočné úhrady faktúr zo strany odberateľa takmer vždy komplikujú správu a riadenie pohľadávok, najmä ak vznikajú vo veľkom rozsahu.
S čiastočnou úhradou faktúr sa napríklad často stretávajú firmy, ktoré dodávajú veľkým maloobchodným reťazcom. Odberatelia krátia úhrady z rôznych dôvodov, ako sú reklamácia dodávky (kvalita, balenie, počet a pod.), nesprávne uvedená fakturačná cena alebo nesprávne zohľadnená dohodnutá zľava na faktúre, alebo započítanie faktúry so spätným bonusom, marketingovými či zalistovacími poplatkami.
Čiastočné úhrady prinášajú viaceré problémy:
- Spomaľovanie inkasa
a cashflow: odberateľ kráti platbu
namiesto toho, aby čakal na dobropis alebo opravnú faktúru
- Zvyšovanie administratívnej
záťaže: veľký počet krátených úhrad komplikuje odsúhlasovanie zostatkov a vyžaduje dodatočné ľudské zdroje
- Zneužívanie zo strany
odberateľov: hoci prevažná väčšina krátených platieb je zo strany odberateľa
oprávnená, odberatelia môžu platby krátiť zámerne aj v neoprávnených prípadoch
s cieľom zlepšiť svoj cashflow, pričom zostávajúcu čiastku uhradia po
niekoľkých dňoch alebo týždňoch až po reklamácii zo strany dodávateľa
- Znižovanie zisku: ak
odberateľ kráti úhrady neoprávnene a dodávateľ to prehliadne alebo zámerne
od vymáhania upustí s cieľom ušetriť čas a námahu, vedie to k poklesu
ziskovosti
- Dominantná pozícia
odberateľa: zákazník je často v dominantnej pozícii (napr. maloobchodný
reťazec) voči dodávateľovi
Hlavnou dilemou, ktorá súvisí s čiastočnými úhradami je fakt, že väčšina prípadov krátených faktúr je zo strany odberateľa oprávnená. Dodávateľ však musí vynaložiť veľa energie na to, aby identifikoval prípady, ktoré sú neoprávnené. Ak by mal na jednej strane skúmať všetky krátené platby, viedlo by to k veľmi nízkej efektívnosti, keďže vo väčšine prípadov sú krátenia oprávnené. Na druhej strane ak by dodávateľ všetky prípady ignoroval, prichádzal by o neoprávnene krátené tržby, ktoré by časom narastali, pretože odberatelia by jeho laxný prístup začali zneužívať.
Cieľom pri eliminácii čiastočných úhrad je preto nájsť správny pomer medzi vynaloženou námahou a nákladmi na jednej strane, a získaným úžitkom na druhej strane, a zabezpečiť, aby odberatelia čiastočné úhrady nezneužívali.
Odporúčania
- Najúčinnejším spôsobom je zabezpečiť správnosť vystavených
faktúr a fyzických dodávok, t.j. súlad s objednávkou, kúpnou zmluvou
a platným cenníkom a poskytnutými zľavami. Odporúčania, ako
predchádzať chybám v dodávkach a na faktúrach nájdete napr. v článkoch
Fakturácia ako predpoklad pre bezproblémové riadenie pohľadávok, Cenotvorba ako predpoklad pre bezproblémové riadenie pohľadávok alebo Efektívne riadenie pohľadávok začína pri cenovej ponuke.
Bohužiaľ však ani bezchybná dodávka a fakturácia nezabráni tomu, aby odberateľ
faktúru nezapočítal so svojou pohľadávkou voči dodávateľovi.
- Dohodnutie špeciálnej
zľavy za chybnú kvalitu, manká a pod. Dodávateľ môže odberateľovi
navrhnúť, že na základe priemernej
výšky oprávnených reklamácii z minulosti bude na každú faktúru uvádzať špeciálne
dohodnutú zľavu alebo na základe realizovaného obratu vystaví odberateľovi
každý mesiac či štvrťrok dobropis, a odberateľ sa zaviaže, že v dohodnutých
prípadoch nebude krátiť úhrady faktúr.
- Dohodnutie platobných podmienok
pri hlavných obchodných rokovaniach: ak sa téma krátených úhrad otvorí na
rokovaniach na úrovni key account manažéra alebo obchodného riaditeľa, dodávateľ má väčšiu šancu na dosiahnutie dohody o výhodnejších
platobných podmienkach.
- Aktualizovaný cenník
vrátane všetkých platných zliav a prebiehajúcich promo akcií: fakturačné a obchodné oddelenie musí pracovať s jedným aktuálnym
cenníkom a na jednom mieste aktualizovať informácie o pripravovaných a prebiehajúcich
promo akciách. Ideálne je, ak evidenciu promo akcií a ich automatické
zahrnutie do faktúry umožňuje podnikový informačný systém. Čím komplikovanejšia
je cenotvorba a čím viac rôznych druhov zliav a promo akcií dodávateľ realizuje,
tým rastie pravdepodobnosť chybne vystavených faktúr.
- Automatické odpisovanie
drobných položiek. Dodávateľ si môže určiť hranicu, pri ktorej bude všetky
otvorené pohľadávky súvisiace s čiastočnou úhradou automaticky odpisovať. Táto
metóda je účinná pri veľmi veľkom
počte krátených úhrad, ktoré nie je efektívne fyzicky všetky preskúmať. Nakoľko
väčšina prípadov krátenia býva zo strany odberateľa oprávnená a väčšinou platí
pravidlo 80/20, môže byť takýto prístup nákladovo vysoko efektívny. Pre rôzne dôvody
krátených úhrad môže firma nastaviť rozdielny limit v závislosti od
pravdepodobnosti ich vymoženia (viď nižšie).
- Monitorovanie čiastočných
úhrad podľa jednotlivých odberateľov: kontinuálne vyhodnocovanie krátených úhrad v absolútnej výške a ako % celkových tržieb podľa ich odôvodnenia a na
úrovni jednotlivých zákazníkov poskytne firme cenné informácie o tom, či
niektorí dodávatelia čiastočné úhrady nezneužívajú, ako aj informácie o problematických
oblastiach, ktoré je možné na strane dodávateľa zlepšiť (napr. časté reklamácie
týkajúce sa nesprávneho balenia alebo počtu dodaných produktov treba posunúť na
oddelenie expedície, reklamácie týkajúce sa nesprávne uvádzaných zliav bude
riešiť finančné a obchodné oddelenie).
- Rozdelenie krátených
úhrad podľa dôvodu a pravdepodobnosti ich vymoženia, ak sú identifikované ako neoprávnené, a následná prioritizácia.
Napríklad neoprávnené krátenie faktúry z dôvodu nesprávnej výšky zľavy na
faktúre je relatívne jednoduchšie dokázať, ako reklamáciu počtu dodaných kusov.
- Ak je firma vystavená
veľkému počtu čiastočných úhrad, ktoré musí administratívne zvládať, môže byť
užitočné zadefinovať výkonnostné parametre, ako je maximálna doba na vyriešenie
konkrétnych typov krátených platieb, a vyhodnocovať efektívnosť celého administratívneho
procesu pomocou ukazovateľov, ako je napr. počet prijatých vs počet vyriešených
krátených platieb, hodnota úspešne reklamovaných krátených platieb ako % tržieb, porovnanie nákladov súvisiacich s
riešením čiastočných úhrad (mzdy, režijné náklady a pod.) s úspešne reklamovanými
kráteniami, a pod.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.