Treasury & Riadenie rizík | Riadenie rizík
6 otázok, od ktorých závisí zvládnutie krízovej situácie
Krízové situácie sa nedajú predvídať, ale keď k nim dôjde, vedenie prijíma kľúčové rozhodnutia v prvých minútach pod stresom
19.11.2014 | Zdroj: AFP
CFO.sk
„Opakovane sa stretávame s tým, že v krízovej situácii sa manažment sústreďuje na vybrané priority a veľmi často pozabudne na menej intuitívne opatrenia, čim situáciu ešte viac zhorší“ hovorí Martin Pergler zo spoločnosti McKinsey.
Prístup k riešeniu krízy sa zvyčajne sformuluje v priebehu prvých minút stretnutia krízového tímu, a rozhodnutia, ktoré manažment prijme alebo neprijme počas nasledujúcich 72 hodín ovplyvnia chod firmy na ďalších niekoľko mesiacov alebo rokov. Pergler a jeho kolega Becca O’Brien majú dobré skúsenosti s tým, keď vedenie systematicky prejde nasledujúcich šesť oblastí a zhodnotí, či je v nich potrebné konať. Niektoré môžu byť v danej situácii viac a niektoré menej relevantné:
- Legislatíva, kontrolné
a štátne orgány: kontaktujte príslušné miestne alebo štátne úrady a orgány
čo najskôr a komunikáciou s nimi poverte kompetentného lídra,
aby ste predišli kritike a nepríjemným verejným vyhláseniam z ich strany,
ktoré už neskôr nebudú môcť vziať späť.
- Cashflow:
odhadnite najhorší scenár vývoja cashflow na najbližšie tri mesiace a premyslite
si, odkiaľ budete zháňať peniaze v prípade, ak sa situácia vyvinie pre vás
tým najhorším spôsobom.
- Reputačné riziko: poverte
riešením situácie najskúsenejších manažérov, ktorí dobre poznajú prostredie a majú
vybudované vzťahy s dôležitými zainteresovanými subjektmi, ktorých sa situácia
dotýka (zákazníci, úrady, banky a pod.). Na nevyhnutný čas ich osloboďte od ich
bežnej pracovnej agendy. Čo najskôr vyšlite silný signál zainteresovaným
subjektom, že robíte potrebné kroky na vyriešenie situácie.
- Prevádzka: prehodnoťte
vaše bežné prevádzkové plány a rozhodnutia. Nič nevyzerá viac odtrhnuté od
reality, ako pokračujúca PR kampaň v čase, keď jediné, s čím si verejnosť
spája vašu značku, sú hacknuté informácie o platobných kartách vašich zákazníkov
alebo škodlivé látky nájdené vo vašich produktoch. Odstavte prevádzky a činnosti,
ktoré môžu situáciu ešte viac zhoršiť. Komunikujte so zamestnancami, pretože
ich vnímanie situácie a motivácia majú na vyriešenie krízy veľký vplyv.
- Trh a konkurencia:
zistite, ako môže konkurencia vyťažiť z vášho nešťastia a predvídajte jej
kroky. Aktívne informujte svojich zákazníkov a obchodných partnerov o situácii
a krokoch, ktoré ste prijali na jej vyriešenie, nedovoľte, aby ste
stratili ich dôveru.
- Vedenie: v čase krízy
musí manažment demonštrovať vieru v kľúčové hodnoty firmy a svojím konaním
ísť príkladom a motivovať zamestnancov, ktorí sú vystrašení a otrasení
krízou.
Príspevok je pripravený na základe článku Crisis Management: Why the First 72 Hours Matter Most, ktorý uverejnila Association for Financial Professionals.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.