Controlling & Finančná analýza | Reporting
Najčastejšie problémy s používaním KPI
Kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI – Key Performance Indicators) majú potenciál nasmerovať firmu správnym, ale aj úplne nesprávnym smerom.
18.06.2014 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Prinášame niekoľko najčastejších problémov súvisiacich s používaním KPI:
- KPI
nie sú zosúladené so strategickými cieľmi spoločnosti, napr. vedenie chce
zvýšiť kvalitu servisu a spokojnosť zákazníka, ale prevádzka a logistika
má nastavené agresívne ciele v znižovaní nákladov, ktoré nie sú doplnené o ukazovatele
týkajúce sa zákazníkov (napr. včasnosť dodania, počet reklamácií a pod.)
- KPI
sú orientované na vysvetľovanie minulosti a neposkytujú informácie o očakávanej
výkonnosti v budúcnosti. To umožňujú zabezpečiť predstihové ukazovatele,
ktoré poskytujú vedeniu viacej času na zareagovanie. Napr. počet reklamácií,
rozpracovaných objednávok, odídených klientov či ukazovatele makroekonomického
sentimentu poskytujú indikáciu o budúcom vývoji tržieb. Viac o predstihových
ukazovateľoch tu
alebo tu.
- KPI
ako absolútne čísla - môžu pôsobiť kontraproduktívne, napr. fixne stanovená
výška nákladov vo výrobe nereflektuje neplánované zmeny v dopyte a objeme
výroby. Pri náraste objemov vedie k poklesu kvality, pretože prevádzky
škrtí náklady, pri poklese objemov prevádzka náklady dočerpá, aby nebol
rozpočet na budúci rok znížený. Niekedy sú preto vhodnejšie relatívne ukazovatele (napríklad náklad na jednotku výroby).
- Príliš
veľa KPI – signalizuje, že firma nemá jasno vo svojich cieľoch. Napr. na úrovni
top manažmentu je používanie viac ako 10 KPI často kontraproduktívne (viď aj prieskum AFP).
- Zamestnanci
nerozumejú, ako sú KPI vypočítané, alebo z akých dát sú vypočítané
- Zamestnanci
nerozumejú, ako sú KPI prepojené na ich odmeňovanie, alebo odmeňovanie nie je
na KPI prepojené vôbec
- Zamestnanci
nerozumejú, prečo sú konkrétne KPI sledované, majú pocit, že dôležitejšie sú
iné ukazovatele
- KPI
sú nastavené zhora a bez diskusie, čo znižuje ich akceptáciu zo strany
zamestnancov a vytvára kultúru „oni vs my“.
- Dosiahnuté
výsledky sú vyhodnocované na základe dát, ktoré nie sú spoľahlivé a ktorým
zamestnanci nedôverujú
- KPI
sú nastavené nerealisticky, s dostupnými zdrojmi ich nie je možné
dosiahnuť. Opodstatnenosť nastavených cieľov by malo vedenie obhájiť ich
porovnaním s minulosťou (rozumný nárast), porovnaním s inými časťami
organizácie (napr. medzi obchodnými tímami navzájom), alebo s konkurenciou
(externý benchmarking)
- Výpočet
dosiahnutých výsledkov je v réžii osoby, ktorá má konflikt záujmov (napr.
prevádzkový riaditeľ poskytuje podklady pre výpočet prestojov vo výrobe)
- Na
úrovni vedenia sa používajú iba finančné ukazovatele a chýbajú kvalitatívne
a prevádzkové KPI, vedenie sa pozerá na výkonnosť vlastnej firmy bez
kontextu externého prostredia (trh, ekonomika, zákazníci, konkurencia, makro). V takom
prípade sa napr. úspora v nákladoch na nakupovaný materiál môže javiť
pozitívne, ak však ceny nakupovanej komodity
na trhu klesli výraznejšie, nákup neušetril toľko, koľko mu ponúkol trh)
Súvisiace články:
- Manažérske dashboardy
- Best practice
v kontrolingu a manažérskom účtovníctve
- Implementácia
Balanced Scorecard v spoločnosti Coors
- Aplikácia predstihových ukazovateľov v praxi
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.