Controlling & Finančná analýza | Reporting
Manažérske dashboardy
Dashboardy predstavujú užitočný reportingový nástroj, ktorý poskytuje manažmentu všetky dôležité informácie pre sledovanie výkonnosti a prijímanie rozhodnutí vo vizuálne prehľadnej forme.
10.09.2013 | Zdroj: CFO Edge
CFO.sk
Príspevok je pripravený na základe dokumentu spoločnosti CFO Edge „Performance Measurement: At the Heart of Performance Management“.
Manažérske dashboardy predstavujú pokročilú formu reportingu, ktorá vhodným vizuálnym znázornením komunikuje historický a prípadne očakávaný vývoj kľúčových výkonnostných ukazovateľov (KPI) a poskytuje ucelený obraz o výkonnosti firmy alebo jej časti (divízia, oddelenie, proces a pod). Dashboardy agregujú všetky dôležité informácie, ukazujú trendy, upozorňujú na problematické oblasti, a tým umožňujú manažmentu pohľadom na jednu A4 rýchlo pochopiť situáciu a navrhnúť korektívne opatrenia.
Príklad dashboardu, ktorý ukazuje, ako sa vyvíja úroveň dodávateľského servisu (% splnených objednávok) a s ňou súvisiace výkonnostné ukazovatele, je uvedený nižšie.
Dashboardy je možné používať na všetkých úrovniach riadenia, od top manažmentu až po jednotlivé nákladové strediská vo výrobe. Často znázorňujú kombináciu nefinančných a finančných ukazovateľov, tak ako vo vyššie uvedenom prípade – popri percentuálnom vyjadrení plnenia objednávok ukazuje report aj peňažné vyjadrenie objednávok, ktoré neboli zrealizované, pretože požadovaný produkt nebol na sklade k dispozícii (položka „Backorder“).
Dashboardy tak poskytujú manažérom a zamestnancom informácie o tom, ako ich výkonnosť ovplyvňuje kľúčové finančné ukazovatele spoločnosti a ciele stanovené v business pláne.
Dashboardy tiež agregujú informácie z rôznych funkcií / oddelení: veľa firiem má svoje manažérske reporty rozdelené podľa jednotlivých oddelení (predaj, výroba, nákup, logistika a pod.), čo motivuje jednotlivých manažérov k sledovaniu svojich vlastných cieľov a často môže pôsobiť kontraproduktívne. Napríklad dashboard môže ukazovať komplexný pohľad na otázku kvality, ktorý integruje ukazovatele z nákupu, výroby, predaja a zákazníckeho servisu a ukazuje, ako sú navzájom prepojené:
- Meranie kvality výrobkov na výstupe (%)
- Náklady na prepracovanie (eur)
- Meranie kvality vstupných materiálov (%)
- Reklamácie kvality zo strany zákazníkov (% / počet)
- Náklady na reklamácie zo strany zákazníkov (eur)
- Agregovaný dopad na prevádzkový zisk (eur)
Ako vytvoriť dashboardy
Donedávna bolo automatizované vytváranie manažérskych dashboardov možné iba v business intelligence aplikáciách ako Cognos či Hyperion. Dnes existuje množstvo nadstavbových aplikácií a ERP systémov, ktoré umožňujú ich vytváranie, a plnohodnotné dashboardy je možné pripraviť aj v aplikácii Microsoft Power Pivot, ktoré pracujú s poslednými verziami MS Excel.
Dashboardy sú založené na agregovaní vybraných KPI, ktoré merajú výkonnosť kritických ukazovateľov v sledovanej oblasti. Pre tieto KPI je potrebné nadefinovať zdrojové dáta a hĺbku detailu. Pre efektívnu vizuálnu prezentáciu sa používajú grafy, mierky, mapy a pod., často spojené s textovými komentármi. Používatelia dashboardov môžu zobrazované dáta meniť filtrovaním, zadávaním časového obdobia či rôznej hĺbky detailu.
KPI zahrnuté v dashboardoch je potrebné prepojiť so systémom odmeňovania príslušných manažérov a zamestnancov.
Príklad
Vyššie znázornený dashboard zobrazuje najdôležitejšiu informáciu – úroveň dodávateľského servisu – vo vizuálne najdôležitejšej ľavej časti reportu ako časový trend skutočných mesačných výsledkov a ich porovnanie s cieľovou hodnotou (99,5%). Hlavný ukazovateľ dopĺňajú podporné ukazovatele s cieľovými hodnotami, ktoré sú zobrazené na pravej strane:
- Presnosť plánovania v % (porovnanie skutočného a plánovaného objemu dodávok)
s cieľovou hodnotou 98%
- Finančné
vyjadrenie nezrealizovaných dodávok, kde si spoločnosť stanovila
maximálnu prípustnú úroveň vo výške 18 000 USD / mesiac
- Doba
dodania (čas, ktorý uplynie od prijatia objednávky po expedíciu) max. 15
dní
Pre každý podporný KPI je stanovené cieľové rozpätie: bledo šedá farba predstavuje hodnoty, ktoré presahujú stanovený cieľ, stredne tmavou farbou je zobrazené akceptovateľné rozpätie, a najtmavšia farba zobrazuje výkonnosť pod prípustnú hranicu, kedy je potrebné preskúmať dôvody a prijať korektívne opatrenia. Oranžovým štvorčekom je zobrazená cieľová hodnota.
V júni sa presnosť plánovania odbytu pohybovala pod cieľovou hodnotou, ale v akceptovateľných hraniciach, čo znamená, že nie je potrebné prijímať žiadne ďalšie opatrenia. Objem nezrealizovaných objednávok však prekročil prípustnú hranicu (presiahol 20 000 USD), a dashboard na túto skutočnosť upozorňuje červenou bodkou pri nadpise ukazovateľa.
CFO Edge je vedúci poskytovateľ služieb v oblasti outsourcingu finančného riadenia v Kalifornii, USA.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.