Controlling & Finančná analýza | Plánovanie
Máme presný plán. Ale čo s ním ďalej?
Drvivá väčšina firiem nie je spokojná s kvalitou svojho plánovania, väčšinou sa však nezameriavajú na tie správne parametre, ktoré majú na jeho pridanú hodnotu najväčší vplyv
08.11.2013 | Zdroj: CEB
CFO.sk
80% - 90% manažérov v rámci firmy si myslí, že pri príprave rozpočtu a výhľadov trávia príliš veľa času, ktorý nezodpovedná ich pridanej hodnote. Iba polovica zástupcov finančného oddelenia si myslí, že príprava ročných rozpočtov v ich firme pridáva hodnotu, a iba pätina zvyšku firmy vníma proces plánovania ako užitočný.
Taký je výsledok prieskumu spoločnosti CEB Increasing Budget and Forecast Process Productivity medzi vedúcimi pracovními oddelení kontrolingu, plánovania a analýz.
Zatiaľ čo sa firmy pri vyhodnocovaní procesu plánovania sústreďujú predovšetkým na presnosť výsledného plánu a na jeho včasné dokončenie, máloktoré sa zaoberajú tým, či plány poskytujú manažmentu potrebné informácie, a aký nákladný a zdĺhavý je proces plánovania.
Napríklad hoci 86% finančných oddelení považuje za dôležité, aby plány poskytovali manažmentu užitočné informácie pre rozhodovanie, iba 11% z nich v praxi vyhodnocuje, či to tak v skutočnosti je. Finančné oddelenia kladú slabý dôraz na kvalitu podkladov, ktoré dostávajú od iných oddelení, na celkový čas potrebný na dokončenie plánu a pracovnú záťaž, ktorú plánovanie predstavuje pre zvyšok firmy.
Súvisiaci článok: FVA - ako kvantifikovať pridanú hodnotu plánovania (2)
Medzi hlavné parametre, ktoré podľa CEB pomáhajú zlepšiť proces a kvaliu plánovania, patria:
Pridaná hodnota informácií
- Poskytuje transparentný pohľad, do ktorých aktivít a oblastí
je potrebné alokovať zdroje a aký výnos firme prinesú
- Usmerňuje pozornosť manažmentu na najdôležitejšie ukazovatele
výkonnosti (KPI)
- Stimuluje vedenie ku konštruktívnemu dialógu, aké
rozhodnutia a opatrenia je potrebné vykonať
Zrozumiteľnosť a transparentnosť
- Použitie správnej úrovne detailu
- Existenecia presných a zrozumiteľných inštrukcií
pre jednotlivé oddelenia, ako pri príprave pánu postupovať
- Obmedzenie počtu vyjednávaní o plánovaných číslach
Presnosť a relevantnosť
- Zreteľne poukazuje na interné a externé riziká,
ktoré môžu ovplyvniť dosiahnutie plánu
- Pri plánovaní prebieha intenzívna komunikácia s jednotlivými
oddeleniami o miere rizika a neistoty v plánovaných číslach
- Požiadavky na presnosť plánu sú individuálne
prispôsobené pre rôzne oddelenia / divíziie
Procesné parametre, ako určenie termínov pre dodanie podkladov, štandardizovaný model (štruktúra) plánu a tabuľky pre poskytovanie podkladov, jasné rozdelenie zodpovednosti, za čo je zodpovedné finančné oddelenia a za čo manažéri iných oddelení, patria k základným predpokladom, bez ktorých nie je možné efektívne plánovať.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.