Controlling & Finančná analýza | Reporting
Ako finanční riaditelia zápasia s mesačnou závierkou
Rýchla, spoľahlivá a bezstresová mesačná závierka je snom každého CFO. Väčšina finančných oddelení však zápasí s opakom, a tlak na rýchlejšie a presnejšie výsledky neustále rastie. Podľa prieskumu firmy Adra Match je kľúčom k úspechu štruktúrovaný a kontrolovaný proces.
23.04.2013 | Zdroj: Adra Match
CFO.sk
Zhrnutie
Prieskum firmy Adra Match odhaľuje že proces mesačnej závierky je mimoriadne náročný pre finančné oddelenia všade na svete a drvivá väčšina finančných riaditeľov je pod tlakom termíny závierky ďalej skracovať. Problémy súvisiace s nedostatočnou podporou informačných systémov, vysokou mierou využívania Excelu a manuálnych výpočtov, slabou organizáciou a kontrolou procesu, a komunikačnými bariérami majú za následok, že iba šokujúcich 23% finančných oddelení dôveruje výsledkom svojej vlastnej finančnej závierky.
Hlavné zistenia
Prieskum uskutočnený na vzorke 307 firiem, z ktorých dve tretiny boli z Európy, prináša zistenia, ktoré budú znieť povedome mnohým finančným riaditeľom:
- Najväčším problémom
pre CFO je nedostatočná dôvera vo výsledné čísla a reporty. Problém
nespoľahlivých dát sa následne prenáša do riadenia firmy, pretože manažment
môže na základe nesprávnych podkladov urobiť zlé rozhodnutie.
- Druhým a tretím
najväčším problémom, a zároveň prioritou CFO na zlepšenie, je celková
kvalita závierkového procesu a snaha ukončiť závierku rýchlejšie.
- 73% európskych firiem
ukončuje mesačnú závierku a manažérske reporty v priemere do 6 dní,
z toho 22% do 3 dní. Iba jednej desatine trvá závierka viac ako 11 dní.
- 90% finančných
oddelení je pod tlakom zrýchliť proces závierky a tri štvrtiny sa sťažuje
na vysoké pracovné zaťaženie počas tohto procesu. Tento tlak prichádza zo
strany manažmentu a akcionárov, ale vo viacerých prípadoch sa o zrýchlenie
závierky snažia samotní finanční riaditelia, aby získali čas na kvalitatívnu
analýzu výsledkov.
- Iba jedna tretina
firiem dokáže konzistentne pripravovať reporting v stanovenom termíne,
zvyšok finančných oddelení viac alebo menej často termíny nestíha, alebo ich
reporting nie je úplný.
- Asi najviac šokujúci
je fakt, že až tri štvrtiny finančných
zamestnancov nedôverujú reportovaným číslam. Pritom samotní finanční
manažéri dôverujú výsledkom viac (30%) ako radoví zamestnanci finančného
oddelenia (15%), čo vzbudzuje otázku, či CFO majú proces skutočne pod kontrolou
a či majú zabezpečené dostatočné kontrolné mechanizmy (napr. dvojitá
kontrola výstupov apod.).
- Ďalším zistením je
extrémna závislosť na Exceli. Až tri štvrtiny firiem kontroluje
a odsúhlasuje zostatky účtov na účtovné operácie pomocou Excelu, alebo
dokonca v kombinácii Excel + papier, a iba 25% využíva na tieto účely
moduly ERP systému. Vyše 80% pripravuje finálne reporty v Exceli. Pritom
používanie Excelu prináša problémy so zdieľaním súborov, aktualizáciou dát a chybnými výpočtami.
- Pozitívom je, že v 80%
prípadov sú čiastkové odsúhlasenia účtov kontrolované minimálne jednou ďalšou
osobou – v drvivej väčšine nadriadeným manažérom alebo kontrolórom.
- Celá polovica
európskych finančných manažérov je nespokojná s kvalitou svojho závierkového
procesu a s tým, do akej miery ho majú pod kontrolou. Napríklad CFO sa
sťažovali, že nemajú dostatočný prehľad o tom, ktoré časti výkazov už boli
dokončené a prešli kontrolným procesom, alebo ktoré informácie ešte neboli
do systému vložené či poskytnuté inými oddeleniami alebo dcérskymi
spoločnosťami.
- 39% finančných oddelení v Európe musí robiť nadčasy, aby stihli dokončiť závierku.
Vybrané citácie
Respondenti uviedli niekoľko zaujímavých kvalitatívnych postrehov:
- „máme málo času, málo ľudí,
príliš veľa účtov na odsúhlasenie, a nezostáva čas na kvalitatívnu analýzu
výsledkov“
- „musíme zrýchliť
proces závierky a jeho spoľahlivosť, aby sme získali čas na aktivity
s vyššou pridanou hodnotou (analýzu výsledkov)“
- „účtujeme v ERP
systéme, kontrolu a odsúhlasenia jednotlivých účtov vykonávame v Exceli,
a reportujeme v samostatnej interne vyvinutej aplikácii – pracujeme
s 3 aplikáciami!“
- „chcel by som mať
systém na monitorovanie jednotlivých závierkových procesov, ktorý by mi umožnil
vidieť ktoré z nich sú v akom štádiu a ktoré treba ešte dokončiť“
- „nemáme prehľad
o tom, čo už bolo urobené a ktoré časti závierky už boli
skontrolované“
- „je problematické
získať všetky podklady od ostatných oddelení načas“
- „nie sme spokojní
s úrovňou reportov v našom ERP systéme, je v nich veľa chýb
a nemôžme im dôverovať“
- „jednotlivé systémy
a aplikácie medzi sebou nekomunikujú a potom musíme robiť tú istú
robotu dva krát“
- „musíme účtovať počas závierky a potom prerábať reporty nanovo“
Kľúčová je organizácia a kontrola závierkového procesu
Z prieskumu vyplynulo, že firmy, ktoré sú viac spokojné s kvalitou svojho závierkového procesu a ktoré majú lepšie nástroje na monitorovanie a kontrolu procesu závierky, veria viacej výsledným číslam, zažívajú menej stresu, ukončujú závierku rýchlejšie a častejšie dokážu reportovať načas. Nie je prekvapením, že väčšinu týchto firiem tvorili veľké spoločnosti.
Z prieskumu vidno závislosť medzi jasne štruktúrovaným a kontrolovaným procesom závierky, a kvalitou a rýchlosťou výstupných reportov. Pokiaľ finančné oddelenie nezabezpečí dostatočnú organizáciu, kontrolu procesov a komunikačné linky, snaha zrýchľovať závierku s najväčšou pravdepodobnosťou povedie k nespoľahlivým výsledkom, väčšiemu stresu a konfliktom.
Aké konkrétne opatrenia môžete prijať, aby ste mesačnú závierku zvládali lepšie? Na túto tému pripravujeme nový príspevok – zostaňte v kontakte so CFO.sk.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.